Archive - Date

Collected lists

Junkerdal n.park - dag 2.

24.04.2019
9:04h
41.0km

Norges 1000 største pf topper. 24.4.2019 Beste utgangspunkt for dagen topper er Storeng innerst i Evenesdalen. På fast og fin morgensnø ble det en grei etappe retning Tverrelvvatnan (952). Betydelig brattere ble det opp sørøst-ryggen til SATERTINDEN (1623). Hele ryggen hadde slush-føre, derfor ingen problemer øverst i det smale bratthenget. Overraskende flott topp med tilsvarende god utsikt. tiurjegern (Arne Magnus Fossnes) valgte å returnere, mens jeg og JoSo (Johan Solberg) fortsatte over ØSTRE SJURFJELLET (1389). Fra toppen ble vi belønnet med dagens beste nedkjøring til Storengdalen. Neste 700 høydemeter foregikk på tungt sugeføre opp til SALFJELLET NV (1385). Fastere snøforhold gjorde det betydelig lettere til SALFJELLET (1400). Herfra best utsikt mot Nordre Saulo, Balvatnet og Bjørntoppen. Tilbake i Storengdalen hadde vi >>>

Junkerdal n.park - dag 1.

23.04.2019
5:14h
22.2km

Norges 1000 største pf topper. 23.4.2019 Høytrykk sendte oss raskt nordover til stortoppene i Junkerdal nasjonalpark. Det var bra med snø på Saltfjellet, men nesten snøfritt nede i Saltdalen og i Junkerdalen. Dvs på Skaiti var det rikelig med snø, men smelter raskt i 18 gr pluss.. Første 5 km foregikk på delvis gjennomslagsføre i Tjårrisdalen og Tverrelvdalen. I området var det stappfullt av vårkåte ryper, som suste rundt oss fra alle kanter. Over skogbandet ble det en fin skitur på fast snødekke. Giikk sør for høyde 1454 og ankom BÅTFJELLET (1531) i liten kuling. Utsikt mot Ørfjellet, Solvågtinden, Satertind, Bjørntoppen, Suliskongen og Nordre Saulo. Dette ble en fin gjennomkjøring før morgendagens tur til Satertinden.. Med på turen tiurjegern (Arne Magnus Fossnes) og JoSo (Johan Solberg) .

Map     4 comments

Siste topp i Røros

20.04.2019
4:13h
18.1km

Påskeaften 20.4.2019 Planen var å starte skituren via Sundhaugan, Øyvollen og Råvollen.. I stedet la vi kursen over flere små vann (Øversjøen, Litlhåen, Storhåen, Onerholet, Lakstjønna, Skallbekktjønna). Fortsatte over Knuglan til Fisklaustjønna (904). Her fikk vi øye på en liten jolle, så helt tomt for fisk er det nok ikke.. Videre opp skrenten til STORHØGDA (1056). Best utsikt mot Skardsfjella og Rien. Underveis observerte vi mye ryper, elgku og fjorårskalv... 35/35

Map     7 comments

Dagvola - Røros

19.04.2019
2:36h
10.4km

Langfredag 19.4.2019 Gjennomslagsføre utenfor løyper og scooterspor...

Vora rundt - Oppdal

18.04.2019
5:00h
6.5km

Fullklaff - Skardsfjella & Viglfjella

16.04.2019
13:00h
60.6km

Langs riksgrensen 16.4.2019 1. Fra Vauldalen Fjellhotell ble vi skysset av Ole Peder til Væktarstua i Stugudalen. Deretter ble det en lett og ryddig start etter preparerte skiløyper innover Skarddørdalen. 2. Vi tok sikte på salen (1287) mellom dagens to første topper. Satte fra oss sekkene og fortsatte opp fjellsiden til Skardørsfjellet (1474). En glimrende utsiktstopp mot Nordre Skardsfjellet, Sylane og Helagsfjellet i Sverige. 3. Videre ble det en skikkelig berg og dalbane-tur over Åarjelgaejsle (1469), Skardsfjellet (1448), Midtre Skardsfjellet (1543), Søndre Skardsfjellet (1548) og Ijsengealta (1525). Dette var turens flotteste etappe med dype skar, bratte skrenter og noen solide motbakker. 4. Fra Ijsengealta ble vi belønnet med en lang og fin nedkjøring til Viglfjelltjønna (1134). >>>

Map     19 comments

10.04.2019
5:40h
25.6km

Norges 1000 største pf topper. 10.4.2019 Dagens hovedtopp er nest høyest i Rohkunborri nasjonalpark og det tredje høyeste fjellet i Bardu kommune... Vi kjørte fra Setermoen til Innset, som ligger 3 km før Altevatnet. Det ble en kjølig morgenstart i minus 10 gr opp til Dittiskardet. Underveis var det flott å se GIEBMECOHKKAS (1526) stupbratte østside. Isende vind sendte oss raskt ned igjen til salen mellom dagens to stortopper. Vi fortsatte småbratt opp sørøstryggen og rundet en lun og markert berghammer. Videre var toppryggen helt kurant frem til KJELEELVTINDEN (1569). Dette er en stor pf-topp, men også en betydelig sekundærfaktor-topp. Vidstrakt utsikt mot b.l.a Snøhetta, Rohkunborri og Kirkestinden. Deretter la vi kursen over nordtoppen (1399), hvor en forfjamset rev la på sprang. >>>

Map     2 comments

Finnheimfjellet & Storfjellet - Tromsø

09.04.2019
6:04h
22.8km

Norges 1000 største pf topper. 9.4.2019 Planen var en fjelltopp i Bardu, men der var det overskyet til langt utpå dagen. Dermed kjørte vi retning Breivikeidet og svingte inn til Lillemoen. Tok sjansen og parkerte i en brøytet p-lomme ved siste hus. Først skled vi ned skrenten til bekken og myra. Pga en del nysnø var det godt å følge skisporet innover Breidalen. Vi valgte å runde Skavlen og fortsatte på skrå opp til FINNHEIMFJELLET (1148). Mange minusgrader og vind sendte oss raskt ned igjen til salen mellom toppene (550). Neste etappe gikk over høyde 830 og videre opp snøeggen. Vi vurderte først en skrålinje under toppen, men den varianten var for utsatt pga rasfaren. Returnerte og satte fra oss skiene øverst på ryggen. Heldigvis fikk vi godt fotfeste opp den bratte snøflanken. >>>