Skitur mot Byrkjefjellet (10.03.2024)  4

Start point Jonshøgdi (450m)
Endpoint Jonshøgdi (450m)
Visits of other PBEs RV 7 Røyro/Wallemtunet (430m) 10.03.2024

Skikkelig påskestemning på Kvamskogen. Derimot noe kaldere enn forventet; like over nullpunktet midt på dag. Det gjorde sitt til at skaresnøen aldri smeltet om til slush. Dette, i kombinasjon med fjellski i stedet for randonee-ski, førte til at vi ikke gjorde et ærlig forsøk på Byrkjefjellet (1046) og Iendafjellet (1260) i dag

Ingvild gjør seg klar for topptur

Undertegnede på vei opp i høyden

Ingvild smiler. Kvamskogen i bakgrunnen

I det det flatet ut i 750 meters høyde (i randonee-trasèen), valgte vi å ikke gå videre. Tok derimot en 50-minutters pause her. Kunne så nyte utsikten mot Fotasperrnuten (1194) og Fuglafjellet (1334)

Varm saft og litt sjokolade gjorde godt i vårsolen. Herfra hadde vi flott utsikt mot topper som Høganovi (1101) og Vesoldo, samt Folgefonna (1645) og flere av toppene i Rosendalsalpene

Ingvild sikter ut en trygg rute på skaresnø ned mot Steinskvanndalen

Undertegnede smiler

Det gikk fint å komme seg ned igjen i dalen!