Fossdalsskavlen på meget tungt føre (30.03.2024)

Start point Hytten Mjølfjell (627m)
Endpoint Samme (627m)
Ascents Fossdalsskavlen (1,551m) 30.03.2024 16:00
Visits of other PBEs Bro ved Borgarebu (806m) 30.03.2024 11:01
Skikjelken i Ljosandalen (910m) 30.03.2024 11:28

PÅSKEAFTEN 2024
Familiebesøk fra Kongsberg på hytten på Mjølfjell. De siste dagene hadde det vært mildvær med mange plussgrader på Mjølfjell, og føret var deretter. Først opp mot 1300 moh var det meldt kuldegrader, og dette skulle vise seg å stemme. Start litt etter kl 10. Fjellski med kortfeller. Fulgte stort sett snøscootersporet innover i Ljosandalen til litt sporet sluttet litt under Skikjelken i Ljosandalen. Føret var som ventet - vått, tungt og sugende selv om det hjalp å gå i oppkjørt spor. Oppe ved Borgarbuvatnet 995 moh etter ca. 1.5 time. Fortsatte langs vanlig, kvistet rute opp på Svehaugane der merket rute går nordover mot Grindaflethytta. Videre østover mot Hestabotnen der det ble en matpause og tøyskifte før den bratte oppstigningen under den vanlige snøfonnen lengst mot øst i Hestabotnen. Fortsatte østover i dalføret sør for Grånesene og dreide etterhvert nordover mot Hestabotnvatnet 1340. Oppe på ca. 1250 moh må det ha blitt et skifte fra varmegrader til kuldegrader, noe som resulterte i tungt klabbeføre. Kortfellene kom fort av, men det klabbet like fullt på glatte, upreparerte ski. Slitsom etappe oppover fra Hestabotnvatnet mot toppen. Føret ble etterhvert også skavlete og sikten dårligere. En km fra toppen valgte jeg å sette fra meg skiene og gå på støvler til toppen. Vet ikke om dette var noen fordel da snøen kun bar delvis, men opp til toppen kom jeg i hvert fall etter ca. 6 timer (hadde regnet med 5 timer under vanlige forhold).

Varden på Fossdalsskavlen
Utsikt mot vest. Fra venstre Vassfjøro, Skreppenut og Magnhildenuten. Raundalen og Mjølfjellet mot høyre
Mot Aurlandsfjorden i NØ

Kort opphold på toppen der det var grått med begrenset utsikt. Retur omtrent samme rute med litt mer kryssing i de bratteste partiene. Vel nede i Ljosandalen var det blitt kaldere og bedre gli. Returen - inkludert en kort matpause - gikk på vel 3 timer.
Dette var min 20. tur til Fossdalsskavlen og den desidert tyngste! Vel tilbake i hytten smakte det fortreffelig med herlig lammestek og god drikke!