Madonnaen i Trillemarka (01.08.2019)

Ascents Bjønneskortenatten (1,021m) 01.08.2019 11:20
Søtelifjellet Vest (1,067m) 01.08.2019 12:06
Søtelifjellet (1,071m) 01.08.2019 12:17
Visits of other PBEs Madonnastatuen (1,020m) 01.08.2019 11:20
Madonnastatuen parkering (866m) 01.08.2019 12:57
Madonnastatuen på Bjønneskortenatten

«Alle» har vært på Bjønneskortenatten og sett statuen av madonnaen med barnet. Vant kåringa om å bli Norges beste turrute gjorde den også. Det var med andre ord på høy tid at jeg fikk tatt meg en tur dit jeg også.
Jeg dro dit en fredag etter at fellesferien var over, for å slippe unna de aller verste folkemassene som jeg tror er der om sommeren. Morgenfugl som jeg er, kom jeg dit før de fleste andre og fikk greit parkert.
Det er ikke bare statuen på toppen av fjellet som er litt utenom det vanlige på denne turen. Traséen er i stor grad hellelagt av sherpaer fra Nepal. Hvilket gjør at det blir som å gå trappa opp til fjells.
Jeg tok den søndre ruta opp. Det er den som er mest hellelagt. Det var i det hele ikke veldig mange skritt som måtte settes i det naturlige underlaget.
Til tross for tidlig start og avrunding av ferietid, var det fortsatt mange folk i terrenget. Så da jeg kom til topps var det kø for å ta bilde av statuen. Det ble heldigvis min tur uten altfor mye venting.
Det er også satt opp noen panoramabilder på toppen som viser og beskriver omgivelsene. Og det er kjempefin utsikt fra toppen.
Turen tilbake til bilen ble lagt nordover fjellryggen mot Søtelifjellet. Tok også en liten svipptur oppom toppen der før jeg gikk ned lia og var tilbake ved bilen. Da var det helt fullt av biler på parkeringsplassen. Jeg hadde nesten regnet med det, for jeg møtte stadig fler folk etter hvert som turen skred fram.
Det var en tur på snaut 8 kilometer som tok drøyt 2 timer.