Archive - Date

Collected lists

Skarvflytinder inkl SØ1 og Leirungstinder

19.07.2022

Skarvflyløyfttinden SØ1 måtte vi gi opp for noen år siden pga mye smeltevann, men siden andre topper langs ryggen manglet så fant vi ut at vi kunne prøve den fra øversiden. I tillegg manglet vi ulike topper så vi skilte lag og jeg tok Austre og Midtre Leirungstinden på egenhånd. SØ1 er en liten luring, men absolutt ingen lett topp å ta. Tau er et must for meg ihvertfall. Innsteget ned er meget godt merket med to store varder, her har noen gjort en liten jobb! Renna nedover traversjerer mot venstre i masse løs og rullevillig skifer, ikke veldig vanskelig, men all grunn til å være forsiktig her. Etterhvert åpenbarer SØ1 seg med sin bratte vertikale klatring på 5-6 meter, så litt mindre bratt med blankt fjell og en ganske stor sprekk på 10-15 cm. Da kommer du opp til en fin >>>

Rundt breen på Surtningsue

16.07.2022

Fin tur og lang dag men masse høydemeter, som naturligvis var slitsom med hele 1900 hm på årets første tur. Toppene er godt beskrevet og ingen store overraskelser. Vi valgte å gå opp brefallet og hadde forberedt oss på en meget oppsprekt bre, men foruten etpar sprekker med snø i på starten var det masse snø og alle sprekkene var tildekket og ingen synlige sprekker i snøen. Utpå flata på toppen er det en del sprekker og her var blåisen kommet frem, men uproblematisk å komme seg over. Vi gikk i tau på breen, noe annet ville være galskap. Det er mye sprekker i breen, kanskje blant de breene med mest sprekker i Jotunheimen der folk ferdes. Vi gikk Midtre, Nest Austre, okslet og avsluttet på Austre. Her fant vi ei lang snørenne rett under toppen på Austre å følge ned. Det er >>>

Minste motstands vei

28.08.2021

Det er flere måter å gå denne turen, vi vurderte å gå den som en travers og gå over breen, men etter å ha studert kartet litt fant vi ut at besparelsen med å gå over breen var minimale. Derfor ble det start på Spiterstulen og frem og tilbake over ryggen. Veokardet er et sted man kan gå seg litt bort. Mange går langt til høyre, det tror ikke jeg er særlig lurt. Havner du langt til høyre må du enten gå rett opp, det er bratt. Du kan traversere tilbake, det gir det en bratt storsteinsur som tidvis er løs. Når du står i bunn ser du et tydelig elveløp opp mot et hakk/fordypning øverst. Det utgjør egentlig letteste vei, eller at du går nært dette elveløpet. Det er her det er varder. Når du kommer på toppen av selve bratta er det fristende å skjene til høyre for korteste >>>

Storstygge Svanåtinden

11.07.2020

Veobreahesten

26.06.2020

Etter to avbrutte forsøk pga skredfare så kom vi oss endelig til toppen av Veobreahesten. Morsom topp som er litt krunglete å bestige med sin beliggenhet og form, vi var heldige som hadde fin snøbakke hele veien til toppen på sørsiden. Vi kom opp mellom toppene, men det var riktig avgjørelse å snu i 2015, det er ganske bratt opp der! Og vi fant ingen fornuftig måte å bruke tauet på på vei opp den snøbakken. Fall der var ikke et alternativ. Men det som ble overraskelsen var et sva på vei ut på østtoppen. På vintern tenker man sikkert ikke over at det er et sva der engang, men nå var det guffent. 7-8 meter langt, litt bratt, lite hyller/lister, litt lite friksjon og dødelig fall om du mister kontrollen gjorde dette spennende. Vi fikk lagd en standplass med noen små kiler/kammer >>>