Årheimsfjellet fra Oppheim (28.07.2014)

Ascents Årheimsfjellet (1,007m) 28.07.2014
Visits of other PBEs Tursti Oppheim - Årheimsfjellet (750m) 28.07.2014
Oppheimsætra (640m) 28.07.2014
Raksætra (540m) 28.07.2014
Parkering Årheimsfjellet (260m) 28.07.2014
Årheimsfjellet

På vei hjem fra Sogndal til Sunnmøre prøver jeg som regel å få besøkt en topp underveis. Planen i dag var Årheimsfjellet (1007m) mellom Loen og Stryn, men da jeg forlot Sogndal i ØSENDE regnvær var jeg usikker på om det ble noe tur. Jeg satset alt på at været var annerledes etter å ha passert Fjærlandstunnelen - som det ofte er. Men nei, det pøste ned på andre siden og.

Så satte jeg min lit til at Nordfjord hadde mer godvær å by på. Og jaggu - på vei ned fra Utvikfjellet var det blå himmel i sikte. Gode nyheter!

Jeg kjørte opp til Oppheim og parkerte på parkeringsplassen for Årheimsfjellet. Fulgte så skilt som sendte meg gjennom et gårdstun, så langs en kjerrevei opp til et hyttetun. Så gjennom ei grind før jeg fulgte en skogsvei et lite stykke oppover. Skogsveien ble fort et kaos og jeg mistet fullstendig oversikten. Men Karma fant stien!

Så videre oppover skogen mot Raksætra på meget fin og velbrukt sti. Oppe ved Raksætra (540m) dreide stien i nordøstlig retning - mot Oppheimsætra (640m). Stien var nå ikke fullt så velbrukt som lenger ned i skogen, men fremdeles GODT merket.

Videre opp på ryggen ved Nøkketjønna før de siste 1,8km til toppen og varden. Det var uttrykk for litt regn da vi ankom toppen så vi ble ikke lenge. Vi hadde brukt 1,5 time på de ca. 5km og 750 høydemeterene. Turen ned gikk radigere. Da brukte vi bare 45 minutter.

Jeg vurderte å besøke Skredfjellet også men var ikke helt i humør til en veldig lang tur i dag. Helgen hadde vært strevsom nok, med både Skålatårnet, Nuken og Bjørnabreen på menyen...