Nova & Mjåtinden (25.06.2014)

Ascents Mjåtinden (296m) 25.06.2014
Nova (107m) 25.06.2014

Etter fellsturen til Gumpen splittet vi lag; Bjørn Eirik dro på padletur, Anne og Karma gikk rundt Sanna og jeg tok meg en tur til Nova og Mjåtinden.

Jeg fulgte "Kjærlighetsstien" utover til det var naturlig å gå over til Nova. Det var greit å følge ryggen opp. Ett punkt krevde en viss oppmerksomhet, ellers var det greit terreng.

Jeg var mer spent på Mjåtinden. I følge Gerd (ref: Trænstaven) skulle det visstnok være innlysende hvor man skulle gå, og da jeg kom på baksiden av Breitinden og Mjåtinden så var det svært innlysende hvor man skulle gå -
følg gresset!

Det var ikke antydning til sti så jeg måtte vasse i dypt ugress til jeg kom opp til Øksendalsfjellet. Her begynte en serie gresshyller som - til tross for at de var bratte - gav en svært enkel tilkomst til toppen. En hylle jeg visstnok måtte krype under viste seg å være svært så enkel.

Fra ryggen og opp var det fremdeles bratte partier, men enkelt terreng. En bratt hammer ble enkelt forbigått på venstre side. Jeg var en lykkelig kar da jeg sto på toppen av denne fine tinden. Dagen før hadde jeg ikke i min villeste fantasi trodd at det skulle være mulig å komme seg opp her. Den ser fullstendig ubestigelig ut fra alle andre sider enn vestsiden.

Gerd mente også at jeg ikke kunne ha med Karma på denne toppen. Jeg var nå ikke fullt så sikker på det - og neste dag ble Karma - i følge Gerd - første hund på Mjåtinden.

ps; Jeg prøvde meg på Breidtinden senere på dagen. Jeg var et par meter fra toppen av skaret mellom Mjåtinden og Breidtinden men løs grus og råtten stein gjorde at jeg mistet den gode følelsen. Breidtinden ble altså den eneste toppen på Sanna jeg ikke fikk besøkt....

Breitinden

Written by Fjellvåk 31.03.2020 13:25

Flott turrapport! :) Har trålet internett for info om topptur Breitinden, men finner ingenting. Tror du det er mulig å komme seg opp dit fra skaret mellom Mjåtinden og Breitinden, eventuelt med klatreutstyr?

Sv: Breitinden

Written by arntfla 31.03.2020 14:53

Huff, det begynner å bli lenge siden. Jeg gav altså opp på skaret og jeg klarer ikke å huske om det lot seg gjøre å traversere over til Breitinden fra ruten vi gikk mot Mjåtinden. Men basert på et foto jeg har fra nord, ser det slett ikke umulig ut å komme seg veldig høyt fra nordvest ved hjelp av isøks for gress og sikringsutstyr for noen hammere. Jeg kan sende bildet på epost om du sender meg en mail til arntfla@gmail.com

Takk!

Written by Roli 05.08.2019 17:46

Vi brukte bildene dine og beskrivelsen din for å komme oss trygt til toppen av Mjåtinden. Tusen takk!

Sv: Takk!

Written by arntfla 05.08.2019 19:48

Det var hyggelig å høre ;) Gratulerer med en fin topp!