Tørrskodd på langfjæra til Flatholmskjæret (11.03.2020)

Start point Muruvik (2m)
Characteristic Walk
Ascents Flatholmen (11m) 11.03.2020
Flatholmskjæret (4m) 11.03.2020

I.flg. https://www.kartverket.no/sehavniva/ skulle det være lav vannstand i dag tidlig klokka 0637. Da er det mulig å gå over fra Flatholmen til Flatholmskjæret. Neste mulighet blir i første halvdel av april. Det blir siste sjanse før 15 juli. Flatholmskjæret er hekkeplass for sjøfugl og ferdsel er forbudt mellom 15 april og 15 juli. Den spredningsvillige rynkerosen eller nypebusken har spredd seg helt ute på dette blankskurte berget på høyeste punkt. En stikkende opplevelse å gå gjennom disse buskene. Jeg parkerte på en stor P-plass i Muruvik. Dette er også startsted for Malvikstien som går etter den nedlagte jernbanelinjen mellom Muruvik og Hommelvik. Jeg gikk først ut til Flatholmen turområde, og fortsatte ut til Flatholmskjæret. Det er et landsnettpunkt på østsiden av skjæret på 3,157 moh. Men høyeste punkt ligger NV på skjæret med en høyde på 3,9 moh. En behagelig øytoppbestigning. På returen gikk jeg innom trimkassen til Explore Stjørdal og stedet kassen henger heter Kjerringrauva. 30 poeng i boks her. Med det samme jeg var i farten fortsatte jeg etter Malvikstien til Signaturen. Da denne veien var ferdigbygd i 1859 ble det meislet ut årstallet 1859 i fjellet. Men da jernbanelinja kom måtte veien vike, og ble flyttet opp i Gevingåsen. Veien over Gevingåsen var et beryktet sted på 1700 tallet. Landeveisrøvere og pirater ventet på reisende som hadde vært i Trondheim og solgt varer. På tur tilbake med penger og noen drammer innabords var de et lett bytte for røverne. I den tida var det tillatt å kjøre hest i fylla så lenge hesten var edru. Men tilbake til nåtiden, Malvikstien er tilrettelagt med benker og bord og hvile- og grillplasser. Jeg fikk 30 poeng for registreringen av Signaturen. Jeg har nå totalt 276 poeng og har havnet på plass nr 355.

Ingen ferdsel på Flatholmskjæret i perioden 15 april til 15 juli
Det var mulig å gå mellom Flatholmen og Flatholmskjæret til venstre i bildet
Flatholmskjæret sett fra det lille skjæret øst for Flatholmskjæret. Landsnettpunktet til venstre og høyeste punkt til høyre. (3,9 moh)
3,9 meterstoppen på Flatholmskjæret
Spennende natur på Flatholmskjæret
Et gammelt sjømerke på Flatholmskjæret
Explore Stjørdal på Flatholmen.
Det var et yrende fugleliv utenfor Flatholmen. Våren kommer snart
Blåskjellskall helt oppe i jernbanelinja i Muruvik. Denne er ikke nedlagt ennå. Flatholmen bak
Den nedlagte jernbanelinja fra Hommelvik til Muruvik har blitt en populær tursti. (Malvikstien)
Da arbeiderne hadde bygd ferdig veien i 1859 meislet de inn årstallet i fjellet. (Malvikstien)