Hoston eller Houston (Valgets kval) (20.02.2020)

Start point Hoston Samfunnshus (211m)
Ascents Hostokamben (446m) 20.02.2020

Hva skal man velge Hoston eller Houston. I området rundt Hoston er det mange peakbooktopper, men fra Houston må du 530 km til Arkansas eller 600 km til Mexico for å finne peakbooktopper.
Jeg valgte Hoston og kjørte Trondheim, Orkanger og videre etter Fv 65 til Vormstad. Her er det skiltet Hoston 10 til høyre etter vei nr 6496. Jeg parkerte på en stor, brøytet parkeringsplass ved Hoston Samfunnshus. Det var mye snø i Hoston, så jeg tok i bruk skiene opp åkeren mot sommerparkeringen på Selmoen. Det var oppkjørt scooterspor helt opp til en luretopp med trimkasse og skilt med Hostokamben 436. Den høyeste toppen ligger ca 200 meter fra denne toppen og det er ganske bratt opp til toppen på 446 moh. På toppen står det en stokk som lener seg mot ei gran. Dette er samme stokken som Inger Lise løftet over hodet i 2014. Jeg kom meg ned på ulendt vis og tok returen i samme spor som opp. Utenfor scootersporet var det et fast underlag med mye puddersnø oppå. Dette er et flott område for skigåing, og her er det full vinter.

Hoston i Orkland
Houston i Texas
Merket løype på Selmoen
Siste gård på Selmoen
Flott scooterspor og flott skiføre til Hostokamben
Løypa gikk hit, men dette er ikke høyeste topp
Flott område ved den laveste toppen
Urørt puddersnø på toppen av Hostokamben