Havfrulifjellet (Vakre, men farlige havfruer i ferskvann) (09.02.2020)

Start point Oksdøla (6m)
Ascents Havfrulifjellet (403m) 09.02.2020

FLATANGER 20/67
NAMDALSEID 44/58
Planla en skitur til Havfrulifjellet, og kjørte etter Fv 766 fra Sjøåsen til veikryss mot sjøhølmoen P-lomme) På venstre side av veien ligger gården Oksdøla. Innenfor gården går Mefossvegen, en skogsbilvei ca 5 km innover. Veien er stengt med en tømmerstokk, men det er mulig at den er åpen på sommeren. Det er ikke mye snø her, men det var bra skiføre innover veien, forbi Oksdølvatnet. De havfruene som har gitt denne toppen navn, har sannsynligvis blåst innover fra Namsenfjorden i sterk storm, og funnet seg til rette i Oksdølvatnet. Disse havfruene er vakre, men farlige, men vannet var islagt, så i dag var det trygt å ferdes her. Ved Lomtjønna bar jeg skiene opp det bratteste partiet. På toppen var det kuling (13 m/sek) så det ble litt vannrett gange. Jeg tror PB-nåla står litt for langt nord, men det er ganske flatt på toppen og en del småknauser. Det står en varde på 600192-7145300. På nordsiden av fjellet er det stupbratt. Jeg valgte en bedre rute på tur ned. Kjempefin skikjøring etter skogsbilveien på tur ned. Denne toppen ligger i Flatanger og Namdalseid, men Namdalseid er blitt Namsos. Er det noen som vet når pf100 listene på kommunene blir justert? Vi taper jo ingen topper på kommunesammenslåinger for pf100toppene, men lista i heimkommunen blir jo litt større. Det blir jo også litt enklere med en liste istedenfor tre. (Namsos, Namdalseid, Fosnes) Dette gjelder jo hele landet.

Bommen innafor Oksdøla, på Mefossvegen
Oksdølvatnet
Gapahuk ved Oksdølvatnet
Oksdølvatnet med Hemnafjellet bak.
En stor stein like før toppen av Havfrulifjellet
Toppvarden på Havfrulifjellet, sannsynligvis høyeste punkt.