Til Signalen og Storefjellet på Valderøya med min datter (20.07.2019)

Start point Sætredalen P-plass (45m)
Endpoint Sætredalen P-plass (45m)
Ascents Signalen (231m) 20.07.2019
Storefjellet (180m) 20.07.2019
Utsikt fra Signalen/Valderøyfjellet mot Ålesund. I bakgrunnen sees først Sulafjellet med Svanshornet, og bak der igjen Jønshornet og Randers Topp.

Jeg benyttet i stor grad denne lørdagen til å slappe av etter en hard arbeidsuke på jobb, men så utpå ettermiddagen hadde jeg behov for litt frisk luft, og jeg spurte min eldste datter om hun ville være med på en aldri så liten fjelltur. Vi plukket ut Valderøyfjellet som dagens mål, kjørte til Gjøsundsæter, og parkerte på en greit opparbeidet parkeringsplass helt nederst i Sætredalen.

På vei opp mot Signalen langs vestsida av Sætredalen. Fjelltoppen på andre sida av Sætredalen er Middagstua (163 m.o.h.).
Sætredalen. Man ser fortsatt en tydelig demarkering der vannflaten lå den gangen dalen var oppdemmet.

Fra parkeringsplassen gikk vi opp til den gamle demningen i Sætredalen. Inntil for få år siden lå det i Sætredalen et oppdemmet vann. Dammen var for mange år siden drikkevannskilde for befolkningen på Valderøya, og etter at Alnesvatnet ble tatt i bruk som drikkevannskilde for hele Giske Kommune, tjente Sætredammen som reserve-vannkilde gjennom mange år. De siste årene har man imidlertid sluppet vannet ut av dette vannmagasinet, og det renner nå bare en liten bekk nede i bunnen av dalen, slik det må ha gjort før demningen i sin tid ble bygget.

Vi nærmer oss "Signalen" på toppen av Valderøyfjellet.

Fra Sætredalsvatnet går det en godt opptråkket sti helt opp til toppen på Valderøyfjellet, som i dag gjerne kalles Signalen, etter antennene som er montert der oppe. Like ovenfor demningen i Sætredalen går stien gjennom et aldri så lite skogholdt, hvor det kan være temmelig blødt når det regner, men de siste årene har man her fosøkt å tråkke opp en ny sti som passerer utenom og rundt dette lille skogholtet. Videre opp mot Signalen er stien helt grei. Den går vekslevis gjennom mose og lyng, og vekselvis over nakne berget. Et og annet sted kan det være litt vått der stien ikke går over berg, så dersom det har vært mye nedbør siste tiden, kan det være lurt å ha annet skotøy enn joggesko.

På Signalen. Utsikt mot Ålesund.
På vei ned mot Storefjellet. Signalen i bakgrunnen.

På toppen stoppet vi opp, og to noen utsiktsbilder. For å få litt variasjon, valgte vi en annen rute ned igjen, en rute som går rett nordover fra Signalen, og som ender opp på en fjelltopp kalt Storefjellet. Den høres veldig flott ut med et slikt navn, men den er ca. 50 meter lavere enn Signalen, og primærfaktor er ikke mer enn 20 meter. Imidlertid er utsikten fabelaktig fra dette punktet, og spesiellt mot vest er det svært så bratte fjellsider ned. Navnet Storefjellet skriver seg nok fra at det ser stort ut når man ser det nede fra fjæra og fra veien som går rundt på utsida av fjellet.

Utsikt fra Storefjellet mot Vigra, Lepsøya, Haramsøya og Gamlemsveten.

For å komme ned igjen fra Storefjellet går man 3-400 meter tilbake samme veien som man kom opp, og tar så en sti nedover til venstre, som fører ned til Sætredalen og demningen hvor vi startet turen.

Utsikt fra Storefjellet mot Giske, Godøya, Hareidlandet og Runde.
Signalen (231 m.o.h.) sett fra Storefjellet (180 m.o.h.).