Oppsalåsen (Hemromsvarden) - Ringebu (09.05.2024)

Ascents Oppsalåsen (838m) 09.05.2024
Litt laber værmelding for dagen både her og der så var egt usikker på hvor jeg skulle dra. Våknet til regn i Folldal og hadde planlagt tur sørover til etterlengtet vår. Litt sen avgang fra Folldal pga div ekstra gjøremål på mårran gjorde til at turplan b måtte iverksettes. Kjørte over Venabygdsfjellet i tåke og regn men da jeg kom ned til Ringebu ble været mye lettere og sola tittet frem. Fortsatte så vidre mot Lillehammer og der lå tåka fortsatt tykk så det ble retur til Fåvang og dagens første topp. Kjørte opp til Mjogdalvegen og fortsatte innover på den. Fant en liten p lomme ikke så langt fra stistart og parkerte der. Fulgte fin merket sti til toppen. Overraskende tørt i stien oppover. Utsikt mot et lite juv der stien går på kanten før toppen. Stor fin varde på toppen og høyeste punktet litt ved siden av med en råtten trigmast liggende på bakken.
Fin fin utsikt og supert vær.Liten pause på toppen og signering i trimboka før retur samme vei. Dette er nok en godt besøkt topp men eneste personen jeg traff var en kar på tur oppover med hund.