Gravsetåsen og Såta - og bratt retur (24.10.2013)

Ascents Lusestølhovda (1,063m) 24.10.2013
Storhovda (1,075m) 24.10.2013
Såta (1,257m) 24.10.2013
Ullsåknuten (1,055m) 24.10.2013
Fottur - mye på blåmerka sti. Meget bratt retur ned fra Såta (ikke sti).

Hadde egentlig ikke tenkt meg på tur i dag, så dette ble ganske improvisert. Starta fra veien ved Helsingvatnet kl 12, og fulgte skogsbilvei i sikksakk oppover lia til ca 940 moh. Så bratt opp i lettgått bjørkeskog. Støtte på blåmerka sti like før toppen. Denne starter fra Gravsetstølen i sørøst, så jeg seinere på en plakat.

På toppen av Storhøvda/Gravsetåsen. Skogshorn dominerer i nord.

Siden stien fortsatte mot vest, ville jeg følge den for å se om den kom ned på veien igjen. Det gjorde den ikke med det første, men den var artig, tidvis på relativt smal rygg og med en del utsikt, og over to mindre topper.

En snau halv km sør for Olatjernet, på gps 32 V 480224 6746675 på snaut 960 moh, var et merka stikryss, hvor blåstien kommer opp fra Ullsåk i SV. Jeg svingte her mot nord, og passerte snart Olatjernet. Like før Fetjaåne, var en bru, men den trengte jeg ikke å gå over, for her var det nytt stort og merket stikryss, og jeg fulgte den mot vest, som snart svingte nordover og rundet Såtas imponerende østvegg.

Såtas bratte østvegg. Det var i skaret midt i bildet jeg kom til å ta meg ned seinere.

Det gikk på fin sti helt til topps på Såta, hvor sur vind gjorde oppholdet kort. Jeg ville ha litt action og samtidig sjekke ut en snarvei ned fra toppen. Gikk først ut til øststupet, og søkte så sørover, hvor jeg nedenfra hadde sett et passelig bratt skar man burde kunne ta seg ned.

Skikkelig oversikt over Gravsetåsen, det får du fra Såta, over østveggen.

Midt i bratta var det et punkt som nok kunne fått grønn trekant, men legger ikke inn dette, da denne ruta aldri blir noen standard-returvei fra denne toppen. Fant en hanske her, så enten har noen gått her før meg, eller den har blåst fra toppen.

Så greit tilbake til krysset ved broa, hvor det var merket sti sør for Skardberget og over til Helsinglivegen - det passet meg utmerket. Litt kjedelig på vei tilbake til bilen, men en original rundtur til slutt, det ble det.
Snaue 4 t på tur, og jammen rakk jeg en liten pf-100-topp til før det ble mørkt...