Archive - Date

08.04.2024
3:12h
8.7km

Luksus å ha mulighet til å stikke til fjells en mandag når sola skinner! Riktignok blåste det samtidig noe voldsomt fra vest denne dagen. Opptil flere i følge mista lua si i vindkastene på toppen og vi snudde et lite stykke før varden, da vi hadde nok med å holde oss oppreist i vindkastene. Temmelig harde og forblåste forhold i vestflanken hvor vi hadde gått opp, så vi la returen ned østsiden av fjellet. Her hadde sola tint opp sola til deilig cruisesløsj, og vi kom i le for den vinden. Morsomt terreng og en skikkelig moro nedkjøring! Kom etterhvert ned på sommerstien som vi fulgte tilbake til bilen.

Nordre Sætretind

05.04.2024
4:23h
8.5km

Fin fredagstur med Marie. Ski nesten helt fra bilen. Et par andre grupper på tur oppover. Hadde med både stegjern og øks denne gangen, men allikevel synes jeg de siste meterne helt opp til toppen ble for eksponerte, så jeg feiga ut her, igjen. Uansett, morsom skikjøring nedover flankene igjen i tidvis veldig fin snø.

Holstoppen

03.04.2024
Hike
1:13h
6.8km

Kjapp kveldstur med søstern. Fin liten runde dette!

Joggetur fra Moa til Ålesund

01.04.2024
Jogging
1:48h
12.7km

Joggetur sammen med Marie. For det meste på stier. Fin tur!

Brunstadhornet

30.03.2024
16.3km

En tur som hadde stått på ønskelista lenge! Ikke helt optimal værmelding for langtur i fjellet, men vi hadde påskeferie og barnepass, så dagen måtte utnyttes! Starta med joggesko og ski på rygg omtrent opp til Vellesetra (her ser vi frem til å overnatte en gang). Vi var litt usikre på beste sporvalg videre innover dalen herfra, og fulgte noen spor langs stien som gradvis dreier mot Grøtdalstinden. Vi lærte på returen at vi skulle fulgt sommerstien i retning Brunstadhornet istedenfor. Etter skoggrensen var det grei skuring oppover i åpent og fint terreng. Flere folk på tur i fjellet. I den siste stigninga opp mot selve Brunstadhornet møtte vi en gjeng på fire som nettopp hadde snudd et stykke nedenfor toppenpå grunn av isete forhold og kraftig vind. Vi bestemte oss for å fortsette >>>

Ådalstinden til Seljebotn

26.03.2024
4:28h
10.2km

Jeg hadde gledet meg til å prøve nedkjøringen til Seljebotn helt siden forrige tur til Ådalstinden for noen år siden. Da startet og sluttet vi turen ved Pusken. Denne påsketirsdagen fikk jeg og Marie både barnepass og skyss til Pusken (vi satte først igjen en bil i Seljebotn). Startet herfra og fulgte normalveien oppover. Ganske harde forhold og lite å juble for i den himmelretningen. Krysset fingrene for at sola ville rekke å tine opp topplaget i fjellsidene hvor vi hadde tenkt å legge turen. Flere folk på tur mot Ådalstiden denne dagen. Ikke rart, med både påske og nydelig vær. Skikkelig hardt underlag i bratteste kneika opp mot toppen. Her satte jeg skarejern på skia, mens Marie tok beina fatt. Koste oss ei stund ved toppvarden før vi startet nedkjøringen, hvor vi kunne skimte ett >>>

Fjellskitur til Dyna

06.03.2024
Backcountry skiing
2:14h
12.0km

Midtuketur aleine i strålende vær. Halve turen gikk i nypreparerte løyper, den andre halvdelen gikk i gjensnødde scooterspor. Fantastisk flott på fjellet denne dagen.

Steinbunøse og Storeskardnøse

18.02.2024
4:13h
10.2km

Søndagstur med Martin. Dårlig sikt og vindpakket snø i høyden, men supre forhold under skoggrensen. 50 / 50 toppjag / god skikjøring.

Hauganøse KRIK-skogen

27.01.2024
5.0km

Artig gjensyn med KRIK-skogen, lenge siden sist nå. Som alltid morsom skogskjøring, perfekt for en skidag i Hemsedal når det er dårlig vær og føre i høyfjellet.

Kvasshovda på langrennsski

07.01.2024
Cross-country skiing
2:02h
10.7km

Planen var en tur i langrennsløypene fra Nystølen. Men vi oppdaget raskt at løypa vi hadde planlagt å gå ikke var preparert. Da måtte vi improvisere. Vi synes å ane spor i løssnøen mot toppen av Kvasshovda i det fjerne. Hmm, kanskje dette kunne bli dagens turmål istedenfor? Vi labbet i vei, men oppdaget at sporet var et trugespor, som ikke var til stor hjelp for våre spinkle langrennsski. Men, man kan jo ikke gi opp så lett, så vi bakset oss videre med blåsvix under sålen. Snøen lå metertjukk og vi skulle gjerne hatt breiere ski under føttene, men la gå! Ikke så lenge etterpå sto vi på toppen som ikke er bortskjemt med besøk vinterstid. Nedkjøringen var morsom nok, men hadde vært enda morsommere med fjellski. Neste gang!