Innerheia og Keipen (23.06.2019)

Ascents Keipen (589m) 23.06.2019
Innerheia Nord (626m) 23.06.2019 19:11
Innerheia (772m) 23.06.2019 19:35
På Innerheia

Både Hans Thorvald og jeg hadde lyst til en tur til Andøya før vi drar sørover igjen, så når det nå var spådd ok vær noen dager tok vi sjansen. På veien til Andøya hadde vi sett ut Innerheia som første turmål. Det ble en sen start siden været ikke var det beste fra morgenen av.

Denne turen var estimert til å ta 3-5 timer t/r avhengig av form i følge Telltur. Jeg vil påstå at både Hans Thorvald og jeg er går i et normalt+ tempo i forhold til gjennomsnittet, så jeg synes det var ambisiøst å skrive en slik tidsangivelse. Hvis du skal ta denne turen på tre timer må du nok ty til noe annet en gåtempo.

Vi fulgte en god sti opp til i overkant av 400 høydemeter. Derfra delte stien seg noe, og vi fulgte et slags tråkk opp til Keipen. Her møtte vi også på tåka og det var ingen utsikt fra toppen. På vei til Innerheia registrerte vi Innerheia Nord. Vi fulgte en sti til dette punktet. Den klarte vi delvis å følge til 700 høydemeter før vi måtte gå i terrenget til toppen. Det var dårlig sikt på grunn av tåka. På toppen klatret Hans Thorvald på et par pinakler før vi satte kursen tilbake. På vei ned lettet tåka noe og vi fikk bedre sikt. Det var likevel ikke den helt store utsikten på grunn av været. Etter turen tok vi oss en dusj og dro til sørvestsiden av Bjørnskinntinden, der overnattet vi i bilen.