Burnestindan (29.06.2023)

Burnestinden (694m) 29.06.2023 12:29
Burnestinden sør (677m) 29.06.2023 12:29
Visits of other PBEs Straumsjøen p-plass (3m) 29.06.2023 09:14

Liten parkeringsplass til 3 biler. Her overnattet vi 2 netter før tåka letta og det ble en skikkelig varm dag. Stien starter ved parkeringa. Den går bratt opp første lia gjennom bjørkeskog. Så flater den ut oppover en fin grønnkledd dal. Ta til venstre ved stidele der det er satt opp en plate med dikt. Rødmerket til høyre, men den går til en annen topp. Vi tok feil her på vei opp, men gikk ned til stien igjen. Tydelig sti videre opp til skaret mellom Burnestinden sørvest og Vardetinden. Her er det en rødmerket pinne i kløft. Her kan en velge å gå litt lenger opp, eller gå nedover en sti ca.30 meter ned til ei snøfonn. Vi valgte å gå nedover. Lett å gå over snøfonna nå. Så runda vi en fjellnabb. Deretter bratt opp igjen i ei kløft på grussti opp til skaret før toppen. På vei opp så vi ikke dette skaret og krabbe derfor opp fjellet og kom igjen opp til stien som byr på mer klyving. Men, dersom snøfonna er liten synes vi det gikk uten problemer å følge nederste spor. Videre opp til toppen var det greit å følge stien.
Flott utsikt på toppen idag.