Store Djupsanfjellet og Vølstadbakkane (10.05.2024)

Start point Laukfjell hyttefelt (571m)
Endpoint Laukfjell hyttefelt (571m)
Ascents Store Djupsanfjellet (689m) 10.05.2024 11:08
Vølstadbakkane (702m) 10.05.2024 13:19

Kjørte Gautefallveien fra Drangedal. Kjørte inn ved Laukfjellveien og Gautefall Panorama hyttefelt.
Laukfjellveien er kan kjøres helt opp ved at bilens skilt blir fotografert i bommen og 65 kroner betales innen 48 timer.
Godt veien er åpen da det er langt og bratt opp til hyttefeltet.
Vel opp kjørte vi inn Vrålsvannsveien og kjørte denne til endes. Her er det romslig parkeringsplass.
STORE DJUPSANFJELLET
Fulgte tratorveien nedover og ut til badeplassen. Bekken renner her i rør under veien. Herfra var det blåmerket sti til toppen. Stien går i lett terreng 500-600 meter til ett skilt med Furututen på. Herfra er det er litt bratt opp til toppområdet. Det er hengt opp ett par tau for de som trenger det. Første toppen er på 686 meter. Selve topppunktet ligger 350 meter vestover. Varde og flott utsikt på punktet. Samme vei tilbake traktorveien..
Brukte 44 minutter på 1,6 kilometer opp.

VØLSTADBAKKANE
Gikk traktorveien mot Måvann. Framme ved myra gikk vi ut i terrenget og krysset myra på litt svafjell og tørre tuster. Vel over med tørre bein fortsatte vi gjennom Røsslyng og gress på høyre side av heia og fortsatte på svafjell opp til toppen. Fint toppunkt med en liten varde og fin utsikt. Samme vei tilbake.
Brukte 1 time på 1,8 kilometer fra krysset og opp.

Tur-retur via begge topper ble 7,6 kilometer og vi brukte 4 timer og 15 minutter.