Skultrevassåsen (27.04.2024)

Ascents Skultrevassåsen (359m) 27.04.2024 09:34
Visits of other PBEs Skultrevassåsen naturreservat (300m) 27.04.2024 09:47

Kjørte Sannesveien fra Drangedal mot Porsgrunn. Parkerte ved innkjøringen til bomveien. Syklet 5,3 kilometer til enden av veien. Flott grusvei som går forbi en hytte i nordenden av Kleivtjern. Det er stort sett oppoverbakke som blir nedoverbakke på retur. Deilig det, liker ikke å gå grusveier.
Satte sykkelen i enden av veien og fulgte gammel ATV/traktorvei inn Kjerdamsmyra. Her var det fortsatt litt spredt snø, men det hadde vært minusgrader på natta så det bar oppå. Fulgte veien opp til Ishålene. 2 små myrer på grensen inn til naturreservatet. Gikk noen få meter ned til myra som renner ut i Skultrevann. Passerte denne på nordsiden. Her starter oppstigningen. Først ett område med noe trefall, men lett å komme fram. Deretter ett flott åpent område med gammel eikeskog. 2 hakkespetter konkurrerte om å lage mest lyd. Deretter flater det ut og det er fint å gå innover i lyngen til toppunktet. Liten varde markerer toppen på en liten kolle. Fint å sitte her med niste og kaffe.
Samme vei tilbake
Selv om det ikke er noe særlig utsikt er det en flott tur i vernet gammel skog. Deilig at det finnes slike områder.
Tur-retur 14,3 kilometer, derav 10,6 kilometer på sykkel.
Brukte 2 timer og 48 minutter. Derav 1 time og 10 minutter på sykkel.

Enden av veien. Fortsatte til venstre