Sandvasskollen (17.10.2023)

Ascents Sandvasskollen (937m) 17.10.2023 11:35
Sandvasskollen Vest (924m) 17.10.2023 11:35

Yr meldte en fin høstdag. Passet derfor godt med en fjelltur.
Kjørte opp i Vidalen fra nord. Grei parkeringsplass rett ved der skogsbilvegen går opp lia i retning Sandvasskollen. Gikk denne skogsbilveien oppover i lia. Etter bua ved tjernet Putten i vel 800 meters høyde gikk skogsbilveien over i kjerreveg og etter hvert sti. Fulgte den opp i sadelen mellom Sandvasskollen Vest og Sandvasskollen. Da var vi kommet opp i snaufjellet og vi så rett på Sandvasskollen Vest. Gikk opp på toppen. Her oppe var det fantastisk utsikt i alle retninger.

Sandvasskollen Vest sett fra nordvest i sadelen mellom Sandvasskollene
Varden på Sandvasskollen Vest og Bukollen på andre siden av Vidalen
Utsikt fra Sandvasskollen Vest mot Sandvasskollen og Jøranfisen i bakgrunnen
Utsikt fra Sandvasskollen Vest mot vardet høyde syd på Sandvasskollen. Svarttjernskollen i bakgrunnen
Utsikt fra Sandvasskollen Vest mot syd. Sandvatnet nærmest og Eidvatnet i bakgrunnen

Det var en kald vind fra nordvest. Men vi fant ly nedenfor en bergnabb, hvor vi koste oss med maten og utsikten. Gikk så videre til Sandvasskollen som var dagens hovedmål.

Ved varden på Sandvasskollen. Høgfjell og Urdevassfjell i høyre bakgrunn
Utsikten fra Sandvasskollen mot Jøranfisen, Ringerikes høyeste
Utsikt fra Sandvasskollen mot Sandvasskollen Vest i forgrunnen og Bukollen bak

Etter fotografering gikk vi ned fra fjellet mot nordøst til vi kom ned på kjerrevegen vi hadde fulgt oppover. Vi fulgte så samme vegen ned igjen til bilen som vi hadde gått opp.
Nina var med på den fine høstdagen i fjellet.

Bra Annar!

Written by kosunde 19.10.2023 15:32

Flotte bilder og fin topptur, ser det ut til!