DNT tur til Høgronden-Midtronden-Digerronden (30.06.2018)  6

Start point Rondvassbu (1,096m)
Endpoint Rondvassbu (1,172m)
Midtronden Vest (2,060m) 30.06.2018
Øst for Midtronden Vest (2,057m) 30.06.2018
Visits of other PBEs Rondvassbu (1,173m) 30.06.2018

Turleder for DNT Gjøvik, og hadde med meg Fred Anton fra DNT Lillehammer til lange turer i Rondane. Samlet gjeng fra Gjøvik var tre deltakere som satt på med meg til Spranget hvor vi leide sykler og syklet i motvind inn til Rondvassbu fredag ettermiddag. Jeg hadde fått beskjed om at middagen var kl 19 og ante fred og ingen fare, men når vi ankom 18.25 fikk vi rede på at middagen var flyttet frem til 18.30..

Lørdag morgen ble hektisk da vi tok båt over Rondvatnet kl 8.30, kun 30 min på frokost og nistelaging til en lang dag i fjellet. Dette fikset alle helt utmerket og en glad gjeng på 9 stykker la i vei mot Langglupdalen.

Sol fra skyfri himmel hele dagen - på vei ser vi Digerronden ruve
Liten pause med Rondeslottet i bakgrunn
Dagens første mål dukker frem - Høgronden

I ura oppover mot Høgronden klarte jeg å tråkke på en sten som bikket, og dermed bikket jeg også og fikk noen skrubbsår .. men omsider kom vi nå opp og alle fikk nyte en god matrast på toppen i helt fantastisk vær.

Langglupbekken ble siste påfylling av drikke til vi kom ned igjen fra Digerronden
Toppvarden på Høgronden
Utsikt mot Rondeslottet og Storronden
Høgronden og Midtronden Aust sett fra ryggen mot Midtronden
På Midtronden
På Midtronden mot Rondeslottet

Videre om de videre toppene og litt artig klyving opp til Midtronden. I skaret før Digerronden var noen begynt å bli slitne og Fred Anton tok med seg en turdeltaker ned, så vi ble dermed 7 stykker som fortsatte opp til Digerronden. Dessverre så var ura ned til dalen ubeskrivelig løs og vi slet med å finne god vei. Ifølge hyttevert Øystein var det et lite synlig råk de prøvde å finne på de guidede turene, men selv dem hadde problemer med å finne det. Et stort flak løsnet og sled et sykke ned, og det skapte dessverre engstelse i gruppen, men alle kom ned helskinnet.

En fornøyd gjeng på Digerronden
Ved båtkaia - hadde ringt og avtalt med hyttevert Øystein når vi skulle plukkes opp, og vi timet det helt perfekt.
Båtkaia ved Rondvassbu ventet kald øl

Jeg hadde ringt Rondvassbu på toppen av Digerronden og avtalt tid for båten tilbake. Dette klarte vi å treffe veldig bra på. Øystein hadde lovet øl ombord, men dette hadde han glemt i oppstyret som hadde vært på Rondvassbu denne dagen mens vi uvitende hadde vært på tur. Men i det vi kom i land på Rondvassbu ventet kald øl til alle mann. For en service fra Rondvassbu!

Takk til alle for en uforglemmelig tur!