Surtningstinden (21.04.2018)  3

Start point Leirvassbu (1,464m)
Endpoint Leirvassbu (1,409m)
Ascents Surtningstinden (1,997m) 21.04.2018

Lørdag var det meldt mye vind og vekslende vær. Atomsilda (Jørn Håvard Ask) og Garm (Gal Krokfot) ble med på tur til Surtningstinden. Det blåste bra allerede på Leirvassbu og vi hadde forholdsvis korte raster på denne turen. Morten og Roger hadde satt opp noen stikker fra glupen, men totalt sett hadde vi helt ok sikt. Fra ryggen opp mot tinden tok vinden seg kraftig opp. Det var til tider problematisk å stå og vi ble regelrett tvunget til pauser til vinden roet seg ned i de verste kastene. Min følelse av vinden var at den var opp i storm i kastene. Svært hardt var det også oppover da det hadde blitt minusgrader og det var faktisk behov for skarejern eller stegjern - men jeg droppet begge deler da det ikke fristet å knote med det i vinden. Måtte bruke noe tid på å finne en trygg plass å sette igjen ski før siste brattbakke.

Seigmann på toppen, både til varde og folk
Vindkast mens det fotograferes - vanskelig å stå og vondt å få vinden i ansiktet
Rene folkevandringen til Surtningstinden i dag - det ble beregnet til at 60 personer prøvde seg på toppen i dag, og kun tre personer lykkes med toppen.

Nedkjøringen langs ryggen var bra. Noe hardt, men jevnt og lite skavler. Jeg hadde lyst til å kjøre breen når vi kom et lite stykke ned, men lyset ble for flatt. Jeg hadde også i tankene at det på denne turen var nøyaktig 1 år siden snøskredet på denne breen, men jeg fryktet ikke det denne dagen da forholdene var svært forskjellig og fokklaget var tynt.

Tilbake på Leirvassbu var det rett og slett kos i veggen med grilling og sosialt samvær.