Vinterturlederkurs (09.02.2018)

Ascents Rustegge Nord (1,632m) 09.02.2018
Visits of other PBEs Fondsbu (1,065m) 09.02.2018
Olavsbu (1,440m) 09.02.2018

Vinterturlederkurset 2018 til DNT Oslo og Omegn ble avholdt på Fondsbu. Ble plukket opp av Fred Anton på Gjøvik fredag formiddag og etter en bråkete tur inn med beltebil til Fondsbu fra Tyin var vi alle klare for kurs. Fredag kveld og lørdag ble viet skred (NF grunnkurs skred nordisk).

Skredøvelse utenfor Fondsbu

Søndag var det lite sikt, snø og bris. Turen skulle inn Vennistøldalen, men ble kuttet kort for å jobbe med nødbivuakk i snø - nisje og flatgrop, samt telt. Totalt sett ble det mye graving i snø i løpet av kurset. Mandag ble det knallbra vær og turmålet var Langeskavltinden, noe som ble problematisk med dyp snø som måtte brøytes. Vi gikk derfor en rundtur på Sløtafjellet og kom opp til Rustegge (1632), før vi tok veien ned igjen. Det ble mørkt ned Sløtabekken.

Ved krysset der kvistaløype tar av mot Olavsbu eller Skogadalsbøen
Kaspar er turleder, Uranostinden i bakgrunn
Falketind dukker opp i horisonten
På Rustegge var det Hjelledalstind og Falketind som dominerte

Tirsdag gikk turen inn til Olavsbu i veldig bra vær. Vi hadde scooterspor det meste av dagen da hyttene brukte den fine dagen til å kviste. Vi hadde i utgangspunktet fått satt opp turen på den gamle ruten til Olavsbu over Snøholsvatnet og på vestsida av Snøholstinden, men grunnet tidsbruken så ble det til at vi gikk scooterspor. Mørket kom i Rauddalen hvor det ble lagt inn "forsvunnet deltaker" som moment.

På vei til Olavsbu.

På tirsdag kveld kom det inn dårligere vær og det blåste friskt på onsdag hvor vi kun hadde øvelser og momenter i forhold til ski og skred rundt Olavsbu. Vinden økte på og på torsdag var det storm i fjellet. Vi skulle i utgangspunktet nedover Rauddalen for å bygge snøhule, men været tillot ikke det, så vi bygde to snøhuler ved siden av Olavsbu. Ble overassket over to franskmenn som kom inn i uværet på ettermiddagen.

På Olavsbu mens vi fyrer i hytta og spiser Bacalao
Vi bygger skikjelke inne grunnet været, men tar den ut og går en runde rundt hytta med en person på kjelka. Overasskende bra, men svært knotete å bygge.

Avmarsj fredag skulle være kl. 4, men ble utsatt til kl 6 pga været. Mye bedre vær, men fremdeles lett snøvær. Vi gikk kvistaløype tilbake mot Fondsbu, med en liten detour på Mjølkedalsvannet.

Fantastiske forhold nedover til Fondsbu
Siste bakke ned mot Fondsbu - telemarkkjøring.

Lørdag var det avslutning, og da var været så bra at det var vondt å ikke gå på tur. Beltebil tilbake til Tyin og til tross for store mengder snø så var det ikke så mye på bilene (vinden må ha tatt en god del). Spiste middag på Valdres Gjestegård på vei hjem. Takker alle for et flott kurs med mye god læring.