Guhkkesgáisi – kontrastfylt ferd med lønn som fortjent (15.04.2014)

Start point Nyslett (30m)
Ascents Store Langdalstinden (1,580m) 15.04.2014

Våknet til snøvær og vind i Tromsø. Etter å ha kjøpt ny skistav til Øyvind og sjekket yr.no på biblioteket var vi optimistiske til en mulig værluke ut mot kvelden. Vi kjørte sørover mot Lyngsalpene og satset på en tur til Guhkkesgáisi, høyeste topp i Langdalstindane. Det snødde virkelig mye, og en redningsbil hadde prestert å kjøre seg fast i bakkene opp fra Seljelvnes. Parkerte i krysset ved Nyslett og ventet i bilen i en time før vi gadd å begynne. Vi måtte være fullt trofaste til meteorologens spådommer dersom vi skulle være motivert til turen.

Skogstur på innmarsjen.

Da vi omsider var kommet i gang brøytet vi spor delvis i skog og langs en traktorvei inn mot Rypdalen. Rypdalselva var uproblematisk å krysse. Etter hvert kom vi oss så langt opp i dalen at vi kunne svinge mot venstre og oppover mot den venstre renna som som fører til toppen. Herfra og oppover økte vinden og sikten ble betraktelig dårligere. Vi fulgte hele tiden med på hvordan snøkonsistensen var i forhold til skredfaren. Stort sett var problemet det øverste laget med fokksnø. Så lenge vi gikk der laget var tynt og enten veldig løst eller veldig hardt var det ikke noen fare.

Toppen nærmer seg og sola lurer seg fram bak skyene.

Det gikk greit opp til den lille flata der renna svinger mer mot høyre. Her økte vinden enda mer. Vi visste selvsagt at en kombinasjon av mye vind og mye snø er selve oppskriften på skredfare så vi var skeptiske til hvordan veien helt til topps ville være siden vi her måtte forsere et parti opp mot 35 grader. Siden denne sida mest sannsynlig lå på losiden av vindretningen så valgte vi å fortsette oppover og ta løpende vurderinger.

Øyvind på toppen av Guhkkesgáisi.

Plutselig skimtet vi litt sol og blå himmel bak skyene. Dette ga grunn til optimisme om at yr.no virkelig kunne ha rett i at det kunne bli en fin kveld. Noe forsinket, men dog... Lenger oppe idet det bratnet til føltes snøen grei ut. Det øvre fokksnølaget var såpass tynt at det ikke ville utgjøre noen reell fare. Etter at vi hadde gravd en snøprofil oppdaget vi et flak 50-60 lenger nede. Vindpakket snø over et skarelag. Dette har mest sannsynlig vært her noen dager, og ut ifra kompresjonstestene måtte det mye tilleggbelastning til for å løse dette ut. Men flaket var veldig rent i bruddet (Q1), så dersom dette skulle bli løst ut kunne det virkelig bli et stort skred. Usikkerhetsmomentet var om det var like langt ned til det svake laget i hele denne siden vi skulle opp.

Kveldslys på nedkjøringa.
Magisk lys på returen.

Vi fortsatte videre oppover med god avstand til hverandre og tok så kloke vegvalg som mulig. Idet vi nesten var over i det slakere terrenget på toppen hørte jeg et markant «DRØNN» i snødekket. Dette var ikke til å ta feil av og var et tydelig varseltegn i forhold til laget som lå lenger nede i snødekket. Hadde jeg hørt dette drønnet lenger nede i sida hadde vi snudd, men siden vi så og si var på toppen var det like greit å fortsette. Vi måtte i alle fall være obs på å kjøre kontrollert samt en og en på tur ned igjen.

Ole Fredrik på tur ned igjen i kveldslyset.
Øyvind pumper pudder i kveldssola.

Da vi endelig nådde toppen viste det seg at vi kom over skyene og kunne skue utover et endeløs hav av skyer. Vakkert, selv om vi helst hadde foretrukket utsikt uten skyer. Ble værende her en liten stund og nyte øyeblikket før vi gjorde oss klar for returen. Som nevnt kjørte vi en og en ned det bratteste partiet, og heldigvis satt snøen for alle sammen. Fantastisk pudderføre da! Ofte er det jo slik at bra skiføre og skredfare henger tett sammen. Himmelen åpnet seg mer og mer etter hvert og plutselig fikk vi fantastisk kveldssol på resten av nedkjøringa mot Rypdalen. Dette var absolutt verdt hatinga i drittværet på vei opp og vi fikk belønning for at vi stolte på yr.no sine prognoser. I dag stemte det bra!

Tilbakeblikk på bakken opp mot toppen sett fra Rypdalen.
Takk for turen!:)

Ned igjen til bilen presterte Øyvind å ta feil i et kryss slik at han fortsatte langs veien i retning Djupen. Han hadde også klart å ødelegge trinsa på sin flunkende nye stav så han ble nødt til å gå en enorm omvei med kun én fungerende stav. I natt overnattet vi i ly at et overbygg på en ungdomsskole i nærheten. Ikke rart naboene ble nysgjerrige:)

Takk for turen, Ole Fredrik og Øyvind! :)