Molden – vinteren er tilbake (15.03.2014)

Start point Krossen (526m)
Ascents Molden (1,120m) 15.03.2014

Godt å våkne opp til snø på plenen helt nede i Sogndalsfjøra. Vinteren gjør comeback for n'te gang denne sesongen!:) Sola tittet også fram, så planene om å stå i skitrekk ble derfor skrinlagt. I stedet ble sekken ble pakket og fellene klistret til skia. Vi skal på tur!

Winter wonderland!

Dro med Rasmus i retning Jostedal. Planen var til å begynne med å bestige Hest og Såta, men da vi så hvor mye skyer det lå inne i dalen gikk vi over til plan B – Vorfjellet og Grånosi. Det ble det heller ingenting av da veien opp mot Engjadalen var stengt nede ved Gaupne (trolig grunnet veiarbeid). Så måtte vi over på plan c – Molden.

Rasmus passerer Vindsete.

Tok av hovedveien mot Mollandsmarki og parkerte ved skiltet på Krossen. En bil stod her fra før, så vi regnet med å ikke gå i kø. Molden vet jeg er en kremtopp, og den skal nok få flere besøk fremover. I dag var det intet kremvær utsiktsmessig, men jeg priser også værgudene når det dumper ned masse snø fra oven. Fulgte sporene til en kar som hadde gått på fjellski opp til hytta på rundt 700 moh. Kjekt å gå på tur i furu- og granskog igjen. Nesten som å være tilbake på Østlandet... Kunne godt tenkt meg en natt her med bålhygge i en koselig leirgrop.

Sola lurte bak skyene i hele dag...

Ovenfor den gamle stølen Vindsete ble det tynnere og tynnere skog. Etter hvert var det temmelig whiteout. Vinden økte på fra vest, så det ble ganske så hustrig. Avblåst oppe på ryggen, så vi fikk i det minste noen referansepunkt i berget som kom til syne. Sola kunne skimtes bak skylaget, men den kom aldri helt igjennom.

Toppen!:)

På toppen stod det en mast og en slags brakke. Fant le bak brakken og koste oss med litt niste og toddy før vi begynte å tenke på returen. Turen ned igjen ble gjort til tider i fullstendig whiteout. Vanskelig å vite om man var i fart eller stod stille... Lettere å vurdere terrenget da vi kom ned i skogen. Fikk morsom kjøring helt ned til bilen. Noe tynn snø i den tetteste skogen, så her gjaldt det å ikke skrense for mye.

Vel nede bar det tilbake til Sogndal for en liten lunsj pit-stop før dagens andre tur gikk til Tylderingen.

Takk for turen, Rasmus!:)