Drømmeforhold i Vetle Geisdalen (30.11.2013)

Start point Myri (530m)
Ascents Vetle Geisdalen (1,080m) 30.11.2013

Selv om lavtrykkene herjer og snø og vind dominerer på yr.no sine varsler for Vestlandet er det slettes ikke noen grunn til å sture foran peisen. Vi måtte i alle fall få til én tur denne helga, og valget falt på Jostedalen. Sammen med Erlend, Kristoffer og Mads kjørte vi fra Sogndal i 09.30-tida og stod klar med ski på bena ved Myri en time senere (bompenger kr. 30,-). Været var overskyet med snø i lufta, heldigvis klar sikt opp dit vi hadde tenkt oss. Planen var å tusle oppover Vetle Geisdalen og se om vi fant noe god kjøresnø i bakkene på vestsida av dalen.

Praten gikk lekende lett oppover veien mot Geisdalen. Ved den krappe høyresvingen bar det ut i terrenget. Fulgte naturlige åpninger i skogen oppover. Skulle nesten trodd noen hadde vært ute med saga for å lage en åpen linje mellom trærne!? Vetle Geisdalen var grei å følge, men litt opp og ned mellom små elvesøkk måtte til. Litt til hinder for

Opp veien fra Myri. Vetle Geisdalen ses i bakgrunnen.

Kristoffer som kjørte splitboard. Registrerte flere potensielle mixlinjer opp mot Geisdalsnosi. Kanskje blir det noe støting her senere i vinter? Snøen var veldig god hele veien. En god såle beskyttet mot underliggende stein, og oppå lå et luftig lag med pudder. Perfekt!

Så oss ut noen mulige nedfarter fra ryggen vest for dalen. Utrolig mange muligheter for kort, bratt og artig kjøring ned på denne sida. Såkalt «minigolfing» som lokalkjente Bjørnar Bjørhusdal kaller det. Trasket oss opp på ryggen til vi stod på snaut 1100 moh. Her ble det lunsjtid og vi drømte om at sola skulle komme, jaggu tittet den fram i noen få sekunder!

Nedkjøringa ble overraskende bra, bare synd at lyset var så flatt! I det første bratte partiet tok vi litt bevisste linjevalg med tanke på skredproblematikk. En venn av meg som var på tur i Frudalen utløste et middels stort skred samme dag. Ligger bra med snø i østhengene, noe som kjennetegner fjella i Sogn. Mange artige pudderputer og hopp gjorde den relativt slake nedkjøringen ut dalen artig likevel. Skikkelig morokjøring!

Tusen takk for en super tur gutter! :-)

Flere bilder

Kart

Start date 30.11.2013 10:33
(UTC+01:00)
End date 30.11.2013 13:27

Missing title

Written by ligroenb 30.11.2013 18:12

JEg vet at de har vært rundt og ryddet opptil flere traseer i skogsområdene til skikjøring i Jostedalen så det er kanskje ikke utenkelig at de har tatt et tak i det området heller;)