Sørdalsnuten, Runderabben og Skjerjavasshovden (29.09.2013)

Ascents Runderabben (1,292m) 29.09.2013
Skjerjavasshovden (1,264m) 29.09.2013
Sørdalsnuten (956m) 29.09.2013

Sørdalsnuten i Lindås

Det hadde regnet om natten mens jeg og Rasmus lå i telt i Stokkevika. Heldigvis hadde det sluttet idet vi grålysninga startet på dagens første kommunetopp – Sørdalsnuten. Fulgte merket sti mot Slottet som visstnok er Mofjordens svar på Preikestolen. Vi tok oss ikke bryet til å stikke bortom stupet så vi fortsatte oppover dalføret langs et gammelt hjortetråkk. Etter å ha passert noen myrer kom vi til en elv som vi fulgte oppover på høyre side. Etter å ha passert høyspentlinja dreide vi over mot venstre side og peilet oss inn på en rygg lenger nord for elva. Fant ingen sti langs ryggen, så ferden videre mot toppen ble stort sett gått uten noen sti.

Undertegnede på toppen av Sørdalsnuten.

Vi kom etter hvert nærmere elva Beitlåna ved 500 moh. Her gjorde vi tabben ved å krysse elva på venstre side. Lenger oppe var det vanskelig å komme over på høyre side på grunn av en bratt klippe. Jeg kom meg riktignok over, men det var vått og eksponert. Rasmus foretrakk å gå et stykke til før han fant en bedre krysningsvariant ved Beitlatjørna. Herfra svingte vi mot høyre langsmed noen søkk til vi kom til Sætravatnet. Litt rotete terreng herfra til toppen, spesielt ruta vi valgte fram. Opp noen ryggformasjoner og etter hvert mot venstre i litt kupert terreng. Siste biten opp til toppen var noe bratt, men vi fant en brukbar vei.

På tur ned igjen mot Mofjorden.

Fin utsikt herfra i de fleste retninger og vi kunne skimte de fleste av toppene vi hadde vært på de siste par dagene samt de vi skulle på senere i dag. Ned igjen gikk vi ned i søkket til Sætravatnet og omgikk dermed en del krunglete terreng. Resten av veien ned igjen ble stort sett ganske lik som opp bortsett fra at vi holdt nordvestsida av Beitlåna på vei ned fra Beitlatjørna. Turen ble på 3,5 timer.

Runderabben i Modalen

Kjørte opp Stølsdalen og anleggsveien nesten helt inn til Åsabotnvatna. Herfra fulgte vi sti til Åsabotnen. Helt ok sti og Rasmus syntes dette var et fint terreng å gå i. Etter hvert dreide vi nordover mot toppen. Toppen var fin med utsikt helt til Ålfotbreen og Fresvikbreen. Samme vei tilbake til bilen. Brukte ca. 2t 15min.

Rasmus på Runderabben!

Skjerjavasshovden i Vaksdal

På vei til Skjerjavasshovden som er toppen til venstre.

Så var vi kommet til raidets siste tur. Etter svingete kjøring gjennom Eksingadalen ankom vi søndre gården på Fjellanger. Her banket vi på hos Reidar som lånte oss nøkkel til bommen opp veien til Skjerjavatnet som eies av BKK. Dette gjorde at vi sparte dyrebar distanse og høydemeter. Det var såpass med vann i magasinet at vi ble nødt til å gå rundt det på vei til Skjerjavasshovden. Vandret først over Giljafjellet og deretter rundt vannet og nord mot toppen. Den siste kilometeren til toppen var ganske krunglete. Det gjaldt å følge riktig søkk for å unngå vanskeligheter. Fant heldigvis en fin rute helt opp til toppvarden. Litt ekstra jubel ble det naturligvis nå!

Rasmus jubler for å endelig ha kommet til raidets siste topp! :) Takk for turen!

Vel tilbake ved bilen etter snaut to timer på tur ble vi overrasket over hvor langt det var herfra og tilbake til Sogndal. Trodde det kun var noen få mil, men det var jo nesten 20 mil unna! Dette kom til å bli sent...

Tusen takk til Rasmus for en utrolig bra og aktiv helg! :-)