Storegrønut og Borgsjåbrotet (02.05.2010)

Ascents Borgsjåbrotet (1,484m) 02.05.2010
Storegrønut Sørøst (1,289m) 02.05.2010

Storegrønut Sørøst i Rollag

Fint på Storegrønut (1289).

Legger ut en liten stemningsrapport med bilder fra søndag. Fint vær i Midt-Norge denne dagen. Hadde egentlig tenkt oss til Jotunheimen, men siden yr.no meldte dritt der (noe som slettes ikke stemte) ble turen lagt til Hardangerviddas forgård. Dro avgårde med JPV100 (Jan Petter Vad) og Øyvindbr (Øyvind Brekke) søndag morgen. Først til Vegglifjell hvor vi ruslet opp på Storegrønut (sørøsttoppen, 1289 moh.), som er høyeste topp i Rollag kommune. Ned igjen til bilen var det herlig føre med flere naturlige half-pipes å hoppe i.

Borgsjåbrotet i Nore og Uvdal

Veien over Killingskardet var fortsatt stengt, så vi kjørte ned igjen i Numedal og videre til Imingfjellet som var åpen. På vei til Borgsjåbrotet (1485, kommunetopp i Nore og Uvdal) ble det en del skøyting over flatene i starten før vi gasset på opp til toppen. Godt å få pustet litt ut i bakkene. Utsikten var enorm herfra! En lett tilgjengelig topp med stor utsikt over Hardangervidda (så faktisk Hårteigen!), Skarvheimen, Hemsedalsfjella, Valdres, Norefjell, Vegglifjell, Blefjell og Gaustatoppen. Har vært på begge disse toppene før, men slike gromtopper må besøkes ofte.

Dette ble en herlig søndag i Hardangerviddas forgård!

Klar for Borgsjåbrotet her ved Svenskebu. Gavlen bak.
Panorama i nordlig retning fra toppen. Fra venstre ses topper som Hardangerjøkulen, Hallingskarvet, Reineskarvet, Blåbergi, Skogshorn og Skaget.