Idylliske skogstopper (10.07.2010)  5

Start point Ravalsjø (480m)
Ascents Skåråfjell (813m) 10.07.2010

5 timer
20 km

På toppen av Skåråfjell, høyeste i Skien

Fotball-VM nærmer seg slutten og det er på tide å stå opp fra sofaen. Dro med meg Øyvind og Jan Petter og satte destinasjonen på bil-GPSen til Ravalsjø (bompenger 40,-) ved Rajesetra rundt Skrim. Øyvind hadde hørt av naboen og andre bekjente at terrenget vest sørvest for Skrimfjella skulle være styggfint. Dette måtte vi undersøke nærmere. For min og Jan Petter sin del var litt av turens mål å få med seg kommunetoppene i Skien (Skåråfjell) og Sauherad (Vardefjell).

Sykler var kjekt å ha på denne turen da de første 5 km gikk på grusvei. Jeg hadde med meg to ivrige vorstere som var helt ville etter å trekke sykkelen min. I denne hete sommervarmen (24c) måtte sykkeletappen deles opp i flere vannpauser for bikkjene. Siste bakken var hard, men vi kom oss opp. Her var veien nærmere traktorveistandard. Gjemte vekk syklene, og satset på at ingen uvedkommende aktet å ”låne” syklene tilbake til Rajesetra da vi hadde glemt lås. Videre fulgte vi en fin liten blåmerka sti som gikk i et idyllisk og trolsk skogsterreng. Ovenfor grantoppene skuet vi opp på stilige åser der det fantes bergknauser som stakk opp av skogen. Artig!

Forlot på myra like før skaret mellom Skåråfjell og Vesle Vardefjell og siktet oss rett på førstnevnte topp. Passerte et idyllisk (snart oppbrukt adjektiv) tjern som Øyvind på stedet lovte at han skulle vende tilbake til. Da skulle han lage leirplass, bade, lese ei bok mens han vekselvis kunne se seg rundt i dette spennende terrenget. Undertegnede synes dette høres ut som en bra idé, og kunne gjerne tenkt seg det samme. :-)

Med litt knoting og klyving kom hele gjengen seg opp på Skiens tak der vi kunne nyte den fantastiske utsikten. Superlativene kom på løpende bånd. Så Mayhassen, du kan holde kjeften når du kaller dette for dustetopper. ;-) Etter en god pause fortsatte vi mot Vardefjell. På vei ned mot Surtetjørn bomma vi på veien da vi gikk rett på Skåråfjell sitt veststup. Klarte heldigvis å finne en fin diagonal/hylle (med mye høyt ormegras!) i vestskråningen som førte oss helt ned til tjernet.

Opp til Vardetjern ble det nok en gang en del klyving. Litt ekstra stress når en har bikkje med seg. Hun ene bikkja er riktignok en spretten fjellgeit i motsetning til han andre. Fjellgeita og Jan Petter sprang i forvegen, mens røkla brukte en del lenger tid. Moro å se tilbake på Skåråfjell herfra, vi ble bare mer og mer glad i dette området for hvert skritt vi tok.

Returen gikk greit for seg, men vi klarte ikke å kjøre hele veien hjem uten å kjøpe en is på Skollenborg. Den smakte det sommer av gitt! :-)