Hvittingen (11.03.2010)

Start point Botnstua v/Gullhaug (200m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Hvittingen (403m) 11.03.2010

Skulle egentlig gå på denne toppen i går med askogvoll (Alexander), men siden han hadde glemt langrennskiene nøyde jeg meg med intervalltrening i de fine lysløypene ved Botnstua (ovenfor Gullhaug). I dag var det duket for et nytt forsøk etter å ha vært med på folkefesten i Drammen (world cup sprint). Fulgte lysløypa til der den svinger sørover, her tok jeg til høyre og fulgte blåmerket skilting mot Hvittingen. Forrige helg gikk det forresten et skirenn som heter Swix Hvittingen Opp her. Fortsatte over Tyriåsen og forbi Nordre Løkenseter ned mot Orebergvannet. Her startet stigningen opp til toppen. Hadde smurt med litt for kaldt klister til å få noe feste, så jeg måtte ty til delvis skøyting og fiskebein i stedet. Stod på toppen omtrent kl. 19.15 og nøt den fine utsikten fra tårnet. Riktignok var det mørkt, men jeg så belysning fra steder som Kongsbergbakken, Horten og Tryvann. På returen fikk skikantene kjørt seg hardt i utforbakkene ned mot Orebergvannet. I lysløypa møtte jeg på flere barn som var ute og gikk kveldstur med foreldrene, slik skal det være! :)

Hvittingen ses i det fjerne fra lysløypa ved Botnstua.