Kveldsbål på Røysåsen (03.06.2013)

Ascents Røysåsen (441m) 03.06.2013

Hadde planlagt tur til Røysåsen denne kvelden, dette ble min siste topp i Finnemarka og forøvrig det nærmeste lokalmiljøet i nærheten av Asker ut ifra egne grenser jeg har satt. Bjørn-Even ville bli med, men vi kom oss relativt sent avgårde siden han skulle se på en konsert frem til klokka kvart på ni. Øyvind og Svein Erik hadde dratt opp i forveien og skulle gjøre klart bål til vi kom. Kjørte oppover Ulevannsveien fra Krokstadelva (bompenger kr 50,-) og inn avkjørselen mot Øytjern. Parkerte ved bommen som møtte oss ganske fort. Spaserte innover veien og prøvde å finne stien som var avmerket opp mot østsida av Øytjern, men denne fant vi ikke. I stedet valgte vi å følge veien til nordenden av tjernet og gå en fin sti på vestsida. Her var det en veldig fin tomt vi passerte med grønn og velstelt plen midt inne i skogen. Fra sørsida av tjernet trakk vi opp på nordryggen på Røysåsen og fant en sti som førte oss helt opp til toppen på 441 moh. Nydelig kveldssol fra toppen og overraskende flott utsikt vestover!

Nydelig kveldssol på Røysåsen.
Herlig kveldsstemning fra toppen av Røysåsen.
Bålkos og skrøner til langt utpå natta :)

Øyvind og Svein Erik satt like nedenfor toppen ved en allerede etablert bålplass og grillet pølser. Bikkja til Svein Erik, Rime, var litt skeptisk til å få besøk, men roet seg etter hvert. Nå var det bare å kose seg og la skitpraten gå løpsk mens pølser og ostesmørbrød godgjorde seg over flammene. Satt her noen timer, helt til klokka nærmet seg midnatt, da var det på tide å returnere, for pliktene kaller på jobb neste morgen.

Takk for en hyggelig kveldstur karer! :)