Heståsfjellet (02.06.2013)

Start point Breiliveien Sør (576m)
Ascents Heståsfjellet (688m) 02.06.2013

Bjørneven (Bjørn-Even Bjarkli Verbeke) er kommet tilbake fra Bergen og klar for nye eventyr. Denne søndagen var det som i går, meldt dårlig vær i fjellet, så da ble det heller en snill tur til en ny topp i nærområdet. Kjørte til Vikersund der vi i utgangspunktet hadde tenkt å starte ved å gå stien opp langs Hvalsbekken. Her høljeregnet det så mye at det nesten gjorde vondt å stikke hodet ut av bilen, så vi valgte å heller ta "jukseveien" opp til P-plassen en km nord for Sandtjern (bompenger kr 40,-). Da vi var kommet opp hit på hele 600 moh hadde det heldigvis sluttet å regne. Herfra var det ikke lange veien til toppen av Heståsfjellet som var turens mål. Med oss hadde vi med Frigg (hund) som var nyoperert for kreft. I dag var hun overraskende sprek og hadde åpenbart nok av krefter til tur. Fulgte grusveien til Svarttjern der vi til til høyre på blåmerket sti til Sandtjern. Nokså vått i skogen etter alle regnbygene som har herjet i det siste. Videre fulgte vi stier sørover, og det viste seg at det gikk en sti helt til toppen av Heståsfjellet som ikke er merket av på kartet (se gps-track). Høyeste punkt ligger ikke på 686-trigpkt på kartet, men på 682-punktet lenger sør (er egentlig 685-690 moh). Fra toppen var det faktisk ganske fin utsikt selv om enkelte trær hindret et fritt og fullstendig panorama. Satt oss ned og praten gikk i ett om både det ene og det andre. Til slutt så sa vi oss fornøyde og returnerte tilbake til bilen etter en flott og koselig søndagstur på skauen.

Takk for turen! :)

Bjørn-Even og Frigg på toppen av Heståsfjellet i Nord-Finnemarka.
Bjørn-Even ser atter slike fjell og daler og er trofast til våre gamle tinderanglerbukser :)