Isklatring i Nørdre Juva (26.11.2022)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Nørdre Juva (1,000m) 26.11.2022

Isklatretur med Ola og Marius opp Nørdre Juva. En islinje jeg har siklet på en stund og som jeg ser tydelig fra stuevinduet hjemme i Bellingsdalsvegen 44. Denne islinja fylles ofte opp med innblåst snø utover vinteren, men nå var det lite snø og gode isforhold etter en kraftig kuldeperiode. Parkerte i ei lomme like nord for Roi. Fortsatte videre sørover gjennom tunet på Roi og rett bort til bekken Nørdre Juva. Tok på stegjern herfra og ruslet oppover. En flott bekk som sikkert er artig å leike seg i på sommeren med masse fine svaberg og naturlige vannsklier. Første utfordring dukket opp rundt 800 moh. To taulengder med WI3+, litt avhengig av rutevalg. Går man helt enkleste vei er det nok bare WI3. Etter dette er det et lenger strekk med WI2 opp til den øvre delen som er brattere. Her valgte vi å klatre uten tau, men man skal vite hva man gjør. Om man sklir er konsekvensen stor. Øvre delen, selve Juvfossen, klatret vi i tre taulengder. Slakest er å holde i venstre del (WI3). Brattere om man klatrer i høyre del. Superflott utsikt utover dalen fra denne linja!

Etter uttoppinga var det av med klatreutstyret og rusle bort til Flækkøyhøe der vi fulgte turiststien ned igjen til bilen.

Islinja synes oppe til høyre.
Fin isvandring oppover bekken i begynnelsen.
Første utfordring. To taulengder WI3+.
Første taulengde.
Trang kløft. Tøft!
Øvre del. Selve Juvfossen.
Nest siste taulengde.
Ola på toppen!
Fin sti ned igjen fra Flækkøyhøe.
Ida tok bilde av oss fra huset vårt med kikkert.