Litletinden og Skittendalstinden (29.09.2012)

Start point Dragvik (51m)
Ascents Litletinden (1,134m) 29.09.2012
Skittendalstinden (1,305m) 29.09.2012

Høstpermisjon var et faktum og som vanlig tilbrakte jeg dermed noen dager av permen i Nord-Norge før jeg tok noen dager hjemme. «At du gidder å bli igjen her!», tenkte de andre troppskompisene mine, de skulle visst hva de gikk glipp av nå som værvarslet meldte sol de neste fire dagene!:) Pappa hadde kommet til Bardufoss for å bli med meg på tur noen dager, og etter at jeg sluttet på fredagskvelden kjørte vi til Dragvik der vi overnattet i bilen.

Litletinden kommer til syne litt før Renskvannto

Været var ikke det beste da vi våknet, men både yr og storm lovet full sol fra klokken 12, så vi dro på tur for det. Dagens mål var kommunetoppene i Evenes og Skånland. Men like før vi startet skjedde det som kunne ødelagt hele turen vår... Da pappa skulle åpne bagasjerommet der den ene demperen er ødelagt klarte han å få en låsning i ryggen og måtte legge seg på et underlag en halvtime. Han ville likevel prøve å gå av seg smertene, noe han heldigvis klarte, neste dag var han helt fin! På tur opp fulgte vi en traktorvei til en elv som vi krysset. Videre på fin og merket sti opp gjennom skogen mot snaufjellet. Stien var laget på en god måte i vesthellinga til Stortinden, men da vi kom opp til Renskvannto var det slutt på luksusen. Her var det en trimbok hvor man kunne skrive seg inn i, det var presisert at man måtte skrive sitt eget navn, sikkert noen premier som står på spill. Var ganske kjølig her oppe så vi kledde godt på oss. Det var merket sti i skråninga vest for Renskvannto som vi begynte å følge, men etter hvert skjønte vi at denne førte oss på ville veier så vi snudde. Fulgte et delvis merket tråkk opp mot Dragvikfjellet og etter hvert mot Litletinden.

Pappa koser seg på Litletinden.
Vinterlige forhold på Litletinden.

Sola kom til syne og skapte god stemning helt til vi kom opp i snøen rundt 800 moh. Temmelig ekkelt å traske i denne høstsnøen i ur. Valgte å runde litt i nord før vi tok oss opp til toppryggen på Litletinden, godt å komme opp til varden og skue rundt. Mye interessant landskap å la øye hvile på. Vi tok oss god tid med en lang pause på toppen før vi fortsatte mot neste topp – Skittendalstinden. Jeg sprang litt i forvegen ned noen helårsfonner før jeg ventet på sadelen under snøgrensa. Her hadde det blitt is på enkelte vann noe pappa var interessert i mtp at han skriver ismeldinger for NVE. Vi var spente på hvordan det ville være å gå opp flanken til Skittendalstinden med denne snøen, men vi fant en grei rute som ikke bød på noen store problemer. Siste delen opp mot toppvarden var det så mye snø at man kunne gått på ski!

Utsikt mot Skittendalstinden.
Skiføre på Skittendalstinden jo!

På toppen var det litt tåke som flakset forbi, og det var såpass surt at vi ble ikke lenge før vi tuslet tilbake. Ruta tilbake til bilen ble i flanken et stykke øst for Litletinden under snøgrensa. En det svapartier til Rogndalsfjellet, men etter det var det en det vegetasjon før vi kom innpå tråkket vi fulgte på tur opp. Ble nydelig solnedgang og vi ankom bilen akkurat i tide før det begynte å skumre. Feiret bragden med deilig pizza i Harstad senere på kvelden.

Solnedgang på vei ned til Dragvik.