Halti - Finlands tak og en kommunetopp (16.09.2012)

Start point Guolasjávri (775m)
Ascents Halti (1,328m) 16.09.2012
Ráisduottarháldi (1,361m) 16.09.2012
Det var plassert et infoskilt om Halti der jeg startet å gå. Dog var ikke merkinga all verdens...

Våknet til strålende vær i Skarvdalen, hadde sovet i bilen her etter å ha besteget Isfjellet dagen i forvegen. Dagens tur til Halti skulle jeg egentlig gå med Kent Hugo, men han måtte passe arvingen, sånn er det å være familiefar. Selv slipper jeg for øyeblikket slike forpliktelser og tok til takke med eget selskap. Kjørte veien opp Kåfjorddalen og anleggsveien til østsida av Guolasjávri. Etter å ha tatt til venstre der jeg kom opp til magasinet ble veistandarden elendig, dette var helt i grenseland av hva jeg våget å kjøre med min Ford Mondeo stasjonsvogn. Om man har bil med lav profil bør man vurdere å ta med sykkel inn de 6 km til endeplassen....

Det blåste friskt idet jeg forlot bilen ved Guolasjavri sin østre demning og dessverre var det lave skyer på himmelen tross flere sprekker med blå himmel. En plakat med info om Halti var plassert her. Ut i fra det som stod på plakaten forventet jeg en fin sti opp mot toppen, men den gang ei... Det er to vardete ruter man kan velge fra demningen, jeg anbefaler den som ikke går langs reingjerdet som man forserer gjennom en port i starten. Ruta jeg fulgte på tur fram går langs noen varder rett sørover og opp i skråninga i retning svakt sørøst. De heftigste høydemeterne tar man stort sett i en jafs til man over kanten treffer på et nytt reingjerde. Ifølge plakaten går stien mye mer mot vest enn der jeg gikk, jeg mistet vardinga idet jeg entret tåkeheimen her oppe. Dermed ga jeg blanke f... i sti og varder og fortsatte kun på GPS-navigasjon. Ganske halvgrov steinur her oppe, ikke det raskeste underlaget å vandre i, og rimen på steinene lenger oppe gjorde ikke saken bedre. Måtte smyge meg under et reingjerde ved bekkefaret nord for toppen. Etter mange blikk ned på displayet kom jeg fram til den gule grensevarden der Finlands høyeste punkt er. Hele massivet heter Halti og høyeste punkt ligger på norsk side, men dette er den finske Halti, også kalt Haltiatunturi, 1328 moh.

På Finlands tak. Utsikten kunne nok vært skrudd opp et par hakk etter min smak...

Synd å gå glipp av utsikten innover mot Finland, men tåka får jeg ikke tryllet bort. Fortsatte trøstig videre mot den norske Halti – Ráisduottaráldi, navnet kommer sikkert av at toppen er den høyeste i Nordreisa. Forserte et reinsgjerde like før toppen og vips dukket varden fram der den lå på en tydelig kolle på topplatået. Større varde her oppe enn på den finske Halti tross at den i Finland er en nasjonstopp! Siden dette er en «10 på topp»-topp var det naturligvis en bok jeg kunne skrive meg inn i. Like før jeg forlot plassen kom sola fram i et par sekunder og skapte litt sikt over steinsletta rundt meg, en liten motivasjonsvekker. Returen gikk gjennom tåka tilbake mot vardene ned til bilen. Møtte to andre turfølger som skulle til toppen og ga dem noen tips angående rute.

Den norske Ráisduottarháldi, med sin store varde.

Kjøreturen tilbake mot Bardufoss gikk ikke helt etter planen da venstre fordekk punkterte etter å ha kjørt noen minutter på E6en. Definitivt et resultat av den fæle veien rundt Guolasjávri, vær obs på dette folkens... Heldigvis fikk jeg byttet dekk i rekordfart og rakk akkurat middagen i leiren som var deilig finnebiff.

PS: Antall høydemetere på GPS-sammendraget er IKKE riktig.

Start date 16.09.2012 09:17
End date 16.09.2012 12:37

Synd med været!

Written by Øyvindbr 19.09.2012 14:50

Synd med tåke på en topp man sikkert kan se veldig langt fra. Men er vel mye av den typen vær oppi der tenker jeg.

Ønsker å ta turen en gang i forbindelse med et lengre opphold i Reisadaltraktene. Og Ráisduottarháldi skal jeg til topps på med Monsens "Norge på langs" i sekkelokket, for han og Strømdahl hadde en dramatisk tur over der. :)