Reinspælen (08.09.2012)

Start point Løbergsbukta (7m)
Ascents Reinspælen (1,118m) 08.09.2012

Kjørte tidlig fra Bardufoss med nesa rettet mot kremtopper på Hinnøya i Vesterålen. Været var meldt sånn noenlunde, med litt hell kunne det bli meget bra. Optimismen var ikke helt på topp da tåka hang rundt toppene og en regnbyge høljet inn idet jeg skulle begynne på dagens tur til Reinspælen. Jeg hadde parkert bilen i Løbergsbukta og etter hvert som sola tittet fram og regnet stoppet travet jeg rolig ivei. Regnet hadde gjort trær og gras klissvått så turen opp "jungelen" til 445-toppen på Kobberyggen ble hatmarsj så det holdt. Høydemeterne gikk sakte opp den glatte flanken med bregner som grodde opp til hoftehøyde, men omsider kom jeg meg over skoggrensa. Veien videre bortetter ryggen mot 639-vannet ble en berg-og-dalbaneferd, litt krunglete noen plasser, spesielt i dag siden fjellet var vått. Merket at motivasjonen ikke var helt på G siden Reinspælen hadde hatten på seg, men tok nå turen som trening.

Omsider kom jeg bort til Våtvollskardet og kunne starte på den siste stigningen oppover mot Tverrelvtindan der Reinspælen er høyest. Over 1000 moh lå det snø, noe som gjorde turen videre mot toppen litt mer hårete. Det siste partiet før selve toppunktet er litt luftig, og med snø og is ble det litt mer spennende. Synd å ikke få utsikt på denne toppen som nok ville vært en høydare i finvær. Returen gikk på autopilot, i grunn en tur som jeg vil gi et temmelig lavt terningkast. Kjørte videre mot Hennes og krysset fingerne for bedre vær på Møysalen neste dag.

Oppover Kobberyggen med Reinspælen i tåka til høyre.
Tilbakeblikk ut Kobberyggen etter å ha lagt denne bak seg.
1083-fortoppen til Reinspælen sett fra sør.