Løksetinden (20.08.2012)

Start point Løksa (41m)
Ascents Løksetinden (1,240m) 20.08.2012
Vestre Løksetinden (1,239m) 20.08.2012
Stemningsfullt lys med Fakstinden i forgrunnen.

Var ganske sliten i dag, men jeg visste at dette var siste godværsdag på en liten stund så jeg bare måtte komme meg ut. Kjørte til Løksa og parkerte ca. 150 meter etter at jeg passerte et turskilt mot Løksetinden på høyre side av veien. Det var fin og rødmerket sti hele veien. En del våte myrpartier før man kommer opp på Aksla der høydemeterne går fort. Deretter slakere i Løksetindens østflanke før man runder seg opp på nordryggen. Her ser man både bort til fortoppen, hovedtoppen og vesttoppen. Jeg hadde ikke lest meg godt nok opp på forhånd og trodde at hovedtoppen var vesttoppen. Heldigvis var jeg oppå alle. Den rødmerka stien gikk opp til en stor varde som ligger helt øst på toppryggen. Bratt opp i siste del og her er det satt ut tau. Videre til hovedtoppen der en stor pinne ligger i varden var det smalt og litt luftig, men helt greit å gå. Jeg tok dessverre ingen bilder her siden jeg trodde vesttoppen var høyre. GPS-tracket får være nok bevis. :-) Litt mer knotete bort til vesttoppen, måtte ned i nordflanken og rote meg bort blant ur og snøfonner før jeg nådde toppen. Men i alle fall var det fin utsikt herfra, spesielt kveldslyset i havet med Fakstinden i forgrunnen. Merket at det nærmer seg høst for det var kjølig i lufta i dag.

Løksetindryggen sett fra 1201-toppen. Høyeste punkt er toppen nest til venstre.

Tilbake gikk jeg langs nordflanken og bort til den rødmerka stien som jeg fulgte tilbake. Snøfonner i østflanken hjalp meg en god del på vei ned. Ble en fin kveldstur, men det var dårlig utvalg av musikk på radioen på tur tilbake til Bardufoss...

Missing title

Written by Mayhassen 21.08.2012 19:16

Trodde du var i tjeneste igjen jeg - synes det er litt mange topper som dukker opp her inne på deg nå :)