Skredkurs Oppdal (27.02.2021)

Storhaugen (1,414m) 27.02.2021 not summited
Visits of other PBEs Skardalen parkering (880m) 27.02.2021
Åmellom parkering (570m) 27.02.2021

Skredkurs i Oppdal for Fjellsentralen. Dag 1 - Oppmøte og teori på Bakeri Sprø i Oppdal før vi reise til parkeringen nord for Skaret. Her ble det en liten rundtur mot Nonshøa. Nokså lite snø i området, men vi greide det med kun litt skibæring. Mye interessant terreng her. Kameratredning ved parkeringsplassen etterpå. Dag 2 - Tur mot Storhaugen i Storlidalen fra Åmellom. Krysset elva over ei tynn snøbru, så bestemte oss for å ta brua tilbake. Gjennomslagsføre i skogen, men hardere snødekke høyere oppe. Flere interessante områder, spesielt med tanke på utløpsområder og utløpslengder for snøskred. Vi valgte å snu på 1280 moh pga at det var så avblåst, og dersom vi skulle gått i leområdene var det såpass bratt og ferskt innblåst at vi ikke tok sjansen. Fikk noen fine svinger ned igjen likevel, selv om det var noe utfordrende skiføre under tregrensa.

Storhaugen sett fra parkeringa.
Snart kryssing av utløpsområdet.