Helldalisen (29.07.2012)

Start point Sandbakken (1m)
Ascents Helldalisen (1,351m) 29.07.2012

Været i Nord-Norge hadde enda ikke vist tegn til bedring, så hele lørdagen ble hviledag ved vertshuset i Steigen. Lørdagskvelden ble derimot mye bedre, fjorden lå blank og stille, himmelen var fullstendig overskyet, men toppene var synlige. Prognosene for neste dag virket lovende, så jeg benyttet ikke denne kvelden til tur, det angrer jeg på nå i ettertid...

Møtte Ketil (962 29 285) ved kaia i Nordfold. Det var en trivelig eldre kar som gladelig kjørte meg tur retur Sandbakken (600,-) som er det beste utgangspunktet for kommunetoppen i Steigen - Helldalisen. Helldalisen ligger temmelig utigjengelig til fra nærmeste bilvei, jeg hadde en plan B om å ta den som en todagerstur fra sør, men båtskyss er jo også en grei løsning. Ketil hadde vært på mange topper rundt om i Steigen og kunne gi meg mange tips om turer for fremtiden.

Fra Sandbakken med blikk oppover bakken som snart venter.

Gikk i land på kaia ved Sandbakken. Været var omtrent som i går ettermiddag, men skyene lurte faretruende rundt toppene og det så ut til at tåka skulle legge seg der oppe... Etter tips fra Ketil fulgte jeg veien mot Lappvatnet noen hundre meter før jeg skar ut til høyre i terrenget. Jeg tok sikte på den elva lengst til høyre i flanken øst for Basunen. Til venstre for denne elva går det et litt utydelig tråkk som blir bedre etter hvert. Lenger oppe er det til og med rødmerket noen plasser. Etter å ha nådd 540 moh nådde jeg den siste merkevarden, herfra gikk jeg på egenhånd oppover mot brekanten. Var en del sva herfra og man må omgå en del skrenter før man kommer på snøen.

Her slutter stien. Reinviktinden, en annen pf1000-topp ses bak til høyre.

Etter hvert så flater det ut og her fulgte jeg snøfonner opp til selve breen. Tåka hadde meldt sin ankomst og flere andre topper hadde også tatt på seg hatten, pokker heller! Like før jeg gikk opp i tåka fikk jeg heldigvis med meg utsikten mot Lofotrekka som badet i sol!! Fra brekanten og oppover gikk jeg i svært dårlig sikt, kjekt at det lå en del sedimenter av støv og skitt på breen som skapte konturer for meg. Fulgte langsmed kanten av øststupet opp til fortoppen og derfra bort til hovedtoppen. Ingen sprekker å se når jeg var her.

Like før jeg entret tåkeheimen fikk jeg se at Lofoten badet i sol. Jeg og vil!!

GPS-en mente at toppen lå på breen nord for der varden står, men det er nok feil for høyeste punkt ligger på fast fjell. Tok en matpause på toppen og etter hvert kom også dråpene. Skikkelig skuffende å få slikt vær på en topp som ble omtalt som "rått x 10 og det er ikke å ta i!", i dag var det heller rått delt på ti... Det var ingen ting som tydet på at jeg skulle få se den flotte utstikten så jeg tuslet i stedet ned igjen. Snøen var til god hjelp ned igjen så det gikk radig unna. Tåkegrensa hadde sunket enda et par hakk siden turen opp, og svaene hadde blitt noe glatte av regnet som var. Tok det rolig og greit og omsider var jeg nede ved stien som jeg fulgte ned igjen. Siste del mot Sandbakken måtte jeg gå utenom sti.

Her er i alle fall toppbeviset..

Ketil var overrasket over at jeg hadde brukt så lang tid, jeg var nede igjen fire timer etter start og han regnet med at jeg skulle bruke fire timer opp. Han var for øyeblikket på andre siden av kommunen så det tok sin tid før jeg ble hentet. I mellomtiden tok jeg litt styrketrening på brygga, lenge siden jeg hadde trent armer og kjernemuskulatur nå. Ketil var lei seg over det dårlige været jeg hadde fått og fablet om at neste gang jeg kom til Steigen skulle jeg få gratis skyss om det var godvær. Jeg vet godt at Steigen er et fantastisk sted under rette værforhold så jeg kommer garantert tilbake.

Start date 29.07.2012 12:36
End date 29.07.2012 16:39

Missing title

Written by ligroenb 13.01.2013 00:50

At dette da er betegnet som en tur med høy vanskelighetsgrad sker vanskelig å skjønne utifra din turinfo..