Grønvassnosi (14.01.2021)

Ascents Grønvassnosi (1,598m) 14.01.2021

Nydelig fjellskitur til Grønvassnosi fra Fardalen i dag. Kaldt og klart vær, lite vind, men tungt brøyteføre. Fulgte preppet skiløype 2,5 km oppover dalen til der jeg svingte til venstre bort til brua over til Stokkesete. Var heldig at jeg kunne følge sporene til en skigåer som hadde vært her i går. Fulgte sporene opp til 950 moh før de etter hvert svingte en annen retning enn dit jeg skulle.

Snart framme ved Stokkesete.
Tilbakeblikk ned Fardalen.
Store Austanbotntinden dukker opp over bjørkeskogen.

Så var blodslitet i gang. Gikk i skyggen store deler av dagen siden sola står så lavt på himmelen. Fulgte Stokkesetdalen opp til Styggedalen før de siste flatene bort og opp på Grønvassnosi. Det hadde gått flere skred i S/SØ helninger for et par dager siden. Hørte også flere drønn i snødekket som tyder på vedvarende svakt lag av kantkorn. Gravde et sted det drønnet og fant laget 25 cm nede i snødekket. Heldigvis kan denne turen gås utenfor skredterreng med denne faregraden, men det krever likevel våkne veivalg og god sikt.

Ferske skred i Stokkesetdalen.
Dype, skytende sprekker (gått naturlig for noen dager siden).
Her drønnet det. Gikk på svakt lag av kantkorn 25 cm nede i snødekket.
Grønvassnosi dukker opp.
Falkanosi (1559) er en nokså markant topp i nærheten.
Hurrungane <3
Endelig på toppen!
Panorama 1
Panorama 2
Kaldt, men det hjelper å smile.
Pastelltimen..

Var nokså sliten da jeg nådde toppen etter tre timer fra bilen. Fantastisk utsikt i alle retninger, og flott å se Hurrungane på så nært hold! Ble ikke lange stoppen på toppen pga kulda og det faktum at sola gikk ned om 1,5 timer. Skyndet meg tilbake og var tilbake ved bilen på en time fra toppen.