Værvindu på Sætertinden (23.07.2012)  5

Start point Årbogen Idrettspark (15m)
Ascents Sætertinden (1,094m) 23.07.2012

Landet med flyet på Bardufoss natt til mandag. Satte meg sporenstreks i bilen og begynte å kjøre mot Lofoten. Jeg visste at værprognosene for de neste fire dagene var særs elendig, men for øyeblikket var det faktisk klarvær. Tydelig at det har vært kjølig for det lå snø over 1100 moh på toppene i Indre Troms. Jeg bestemte meg for å benytte meg av dette lille værvinduet som skulle holde fram til morgengryen på mandag. Etter snaut to timer i bil var jeg framme ved utgangspunktet for toppen jeg hadde valgt ut - Sætertinden.

Kveldsstemning over Årbogen.

Parkerte ved idrettsparken og la ivei ganske kjapt. Jeg hadde ikke helt fått med meg hvor stien gikk, men jeg fulgte en lysløype oppover på høyre side av Årbogelva. I ettertid skjønte jeg at jeg selvsagt skulle fulgt lysløypa på venstre side... etter hvert kom jeg til enden av lysløypa og tråkket som fortsatte inn i skogen fortalte meg at her gikk definitivt ikke normalruta. Sætertinden er mer populær enn som så visste jeg. Etter en stund klarte jeg å krysse elva over et nedfallent tre og omsider kom jeg innpå hovedstien etter en del krongling.

Fin sti opp til Sætertinden.

Stien videre var fin å følge og stigningen var akkurat så slak at man tok mange høydemeter samtidig som man kunne gå fort med relativt lav puls. Effektivt og økonomisk! Hadde joggesko og gikk på en god del. Et par steder var det litt vått og her var det satt ut planker. Passerte en saueflokk før jeg etter hvert kom til en hytte, herfra var det steinur resten av veien. Stien var ikke synlig her, men det var flere pinner som viste veien om det skulle bli tåke. Men nå var stemningen noe helt annet enn tåkete, sola tittet fram og malte fjella i nydelige farger!

Sætertindens skygge, artig fenomen! Og i sør lurer uværet...

Nådde toppen etter 1t 17min, i ettertid var jeg glad for at jeg hadde gått såpass radig for på returen kom skysystemene fra sør med stormskritt. Utsikten fra toppvarden var aldeles utmerket og med den fantastiske morgensola som mer minnet om midnattsol ble det veldig vakkert. Bildene får fortelle resten... Eneste som kanskje trakk ned var installasjonene her med hytter og to master. Nøt utsikten over litt vann og brownies før jeg omsider begynte å tenke på turen ned. For å ikke snu helt opp ned på døgnet var det greit å ikke komme så sent i seng, og jeg så at uværet fra sør ikke var langt unna... Brukte omtrent en time ned igjen, og nå via den korrekte ruta.

Nydelig skue nordover fra toppen.

Sætertinden var i alle fall en fin tur jeg kan anbefale til hvem som helst!

Flere bilder

Klikk for kartet for dynamisk versjon.

Spørsmålstegn på bilde nr 5

Written by 19topper 26.07.2012 12:40

Det kan du godt skifte om til utropstegn;-)

Sv: Spørsmålstegn på bilde

Written by Øyvindbr 27.07.2012 12:18

Utropstegn er helt riktig ja! :) Ikke verst med et sånt værvindu. Sommeren har tydeligvis ikke vært like bra nordpå i år som de siste 5 åra, det er mitt inntrykk, så da smaker det godt når man treffer på denne måten.

Drømmer meg alltid tilbake til Beerenbergs kraterkant når jeg ser bilder av midnattsol/morrasol over hav eller fjord :)

Missing title

Written by siroho 26.07.2012 10:29

Der var du heldig. Nydelige bilder.

Jeg har nå vært i Nord Norge i 2 uker og sett på været. Alle planene mine har gått i vasken, regna vekk. Tåke på toppene. God unnskyldning for å ta en tur et annen år, men det er så mange andre topper å ta av.

God tur videre i Vesterålen.