Kveldstur til Blåtindan (23.05.2012)

Start point Akkasætra (160m)
Ascents Blåtindan (1,378m) 23.05.2012
Blåtindan sørtopp (1,145m) 23.05.2012
På vei mot sørtoppen i Blåtindan.
Kent Hugo like før sørtoppen, store Blåtind ses bak til venstre.

kugo10 (Kent Hugo Norheim) og jeg hadde pratet om å utføre noen heftige lyngenturer denne dagen, men vi konkluderte med at det ville bli grusomt sent i og med at snøen har smeltet i nedre deler der oppe og man må bære ski. I og med at jeg hadde lang tjenestedag og ifølge værmeldingen skulle det skye over ila natten var Blåtindan et passe ambisiøst turmål. Dette er topper jeg kan se fra leiren på Heggelia og som jeg har siklet på gjennom hele vinteren. Møtte Kent Hugo på Olsborg der vi samkjørte inn til Akkasætra i Blåtind skytefelt. I og med at toppene ligger midt i et av Troms sine største militære skytefelt ville vi forsikre oss om at det ikke var noen øvelser med skarpskyting ute i teig. Fikk ikke tak i skytelederen, men fikk sånn noenlunde klarsignal fra de fleste befal jeg traff på sætra.

Blåtind sett fra sørtoppen.

Parkerte på Akkasætra og gikk til fots langs de mange grusveiene i området inn i botnen vest for sørtoppen av Blåtindene. Utrolig varmt vær så svetten rant konstant i motbakkene. Her oppe kunne vi snøre på oss skiene og vi fant en naturlig renne som førte til sørtoppen. Så en bil som hadde prestert å kjøre seg fast i en fonn på en av de høyeste veiene her oppe, gliste godt da. Tok en pause på 750 moh, herfra tok det ikke lang tid før vi nådde toppen som jeg tviler at er hyppig besøkt. Da jeg så hvor lett Kent Hugo kom seg oppover sverget jeg på å skaffe meg noen lettere randoski når jeg får råd. Er jo alltid et kompromiss mellom å ha lette ski til motbakkene og tunge og stabile ski til nedkjøringa. Blåste en del på sørtoppen så det var greit å få på seg noe vindtett. Fin utsikt mot neste topp – Blåtind!

Nydelig turvær!

Nedkjøringa fra sørtoppen var en av de bedre jeg har hatt denne våren. Herlig slush å boltre seg i, og farten kom helt opp i 76,5 km/t ifølge GPSen! Måtte en del ned i skaret mot høyeste Blåtinden. Herfra skulle vi opp en stigning på 750 høydemeter. Noen hadde kjørt et scooterspor som vi fulgte et stykke oppover. Bakken var drøy, men vi tok den tida vi trengte og det var ikke vanskelig å bli motivert av det fantastiske været som hersket i den nordlige halvdel av Troms denne kvelden. Et parti var det såpass bratt at vi var glade for at vi ikke gikk opp her under skredfare 4 tidligere i vinter.

Opp mot Blåtind.

Utsikten fra toppen var minst like flott som forventet. Sola brant ute i havet mellom Senja og Kvaløya og skapte en gullfarge som kun kan oppleves her oppe i midnattssolens rike. Returen ble så som så, en del hard skare i øverste deler. På forhånd hadde vi sett for oss en snørenne som førte ned mot skytebanen ved Akkasætra, og her var det herlig slushsnø, i alle fall for de som hadde brede ski...

Så var det bare nedkjøringen igjen :-) Mårfjellet ruver bak.

Dette ble en vellykket tur i flott vær og med to nye topper, kom litt sent tilbake til leiren, men det er verdt å være litt trøtt når du våkner klokken 6 for et slikt fantastisk turminne!