Gabrielfjellet - fin skitopp (13.05.2012)

Start point Stormo (60m)
Ascents Gabrielfjellet (1,213m) 13.05.2012

Denne dagen hadde jeg, Åke og Petter tenkt oss til Saana i Finland. Men da vi fant ut at denne toppen ikke var den mest prominente i Finland likevel sank motivasjonen en del hakk. Åke ville dit likevel så jeg tilbød ham å låne bilen, mens jeg turet noen andre topper med Kent Hugo. Petter ble igjen i Tromsø for å jobbe siden det ikke skulle bli bra vær før kvelden, og da gikk flyet hans... kugo10 (Kent Hugo Norheim) hadde allerede avtalt Gabrielfjellet med en tysk lege og skientusiast som heter Christoph Wahl (toppturmania.blogspot.com). Jeg sa at de bare måtte begynne å gå siden jeg og Åke måtte gjøre oss klare til avreise først. Åke og jeg kjørte til foten av Gabrielfjellet der han slapp meg av og han fortsatte mot Kilpisjärvi. Kent Hugo og Christoph hadde fått et godt forsprang på meg. Jeg klarte å ta en del innpå dem gjennom bjørkeskogen, men etter det klarte jeg ikke å øke noe særlig og avstanden ble konstant opp til toppen. Turen opp til Gabrielfjellet er en eneste lang motbakke hvor midtpartiet er brattest. Ikke tro du er på toppen før du ser den, lett å bli lurt før det omsider flater litt ut mot slutten.

Hamperokken ser bra ut fra Gabrielfjellet.
Undertegnede på tur ned fra Gabrielfjellet.
Christoph nyter synet av Lyngsalper i bakgrunnen.

På 1213 møtte jeg de to og vi nøt utsikten en stund. Spesielt flott var Hamperokken som tårnet like ved oss. Sola tittet mer og mer fram og humøret steg i takt med skyforvitringen. Nedkjøringa var kremaktig. Man bestiger ikke Gabrielfjellet for bestigningen, den har jo kun 60 meter primærfaktor, det er nedkjøringen som trekker folk hit. Snøen var litt variabel, men vi var heldige med å finne en god del pudder, spesielt herlig var det ved et elvesøkk like vest for der vi gikk opp. Her suste jeg over et uforventet hopp og trynet med en halv salto, ganske sykt! Deretter ble det bjørkeslalåm ned til bilen, ganske trå snø i nedre parti. Nå bar det videre til Laksvatn for en fotball-pit-stop. Det ble ganske amper stemning da United-supporter Norheim måtte innse at City vant seriemesterskapet i Premier League. Dog ble frustrasjonen gjemt bort da vi dro på en fantastisk ettermiddagstur til Middagstinden.