Kveldstur til Tverrfjellet (18.04.2020)

Ascents Tverrfjellet (1,952m) 18.04.2020
Visits of other PBEs Skjellom p-plass (500m) 18.04.2020

Ble en spontan kveldstur til Tverrfjellet (1952) som jeg har sett på mange ganger fra kjøkkenvinduet til svigerforeldrene mine i Skjåk. Dette er en topp som alltid får kveldssola! Prøvde å time avmarsjen slik at jeg rakk solnedgangen på toppen, og det klarte jeg akkurat. Bar skiene fra bommen ved Kvitingen (ikke brøytet opp til Skjellom på vinteren) ca. 100 høydemeter før jeg kunne gå på ski resten av veien til toppen. Gikk i relativt høyt tempo hele veien opp med lett utstyr.

Skjellom.
Tilbakeblikk mot Uppnose og Øyberget.
Nydelig skiføre ovenfor Skjellom.
Tverrfjellet i siktet.
Spor etter villrein.

Nådde toppen etter 2t 10min fra start. Litt avblåst på toppen og en del steiner, men selve nedkjøringen var formidabel med 5 cm myk styresnø hele veien ned til Skjellom. Perfekt krusehelning slik at jeg kunne nyte solnedgangen mens jeg kjørte på ski. Tok drøyt 15 minutter fra toppen og ned til der snøen sluttet.

Solnedgang på toppen av Tverrfjellet.
Mot blant annet Hestdalshøgde.
Mot blant annet Moldulhøe og Hestbreapiggane.