Høsttur på vidda (01.10.2006)

Start point Byen (1,230m)
Ascents Midtnuten (1,413m) 01.10.2006
Store Skrekken (1,429m) 02.10.2006
Meg og Frigg på Nappen med Midtnuten-massivet bak.
Peker mot Store Skrekken fra Nappen.

Tur i Høstferien med pappa, Synne og Ida. Vi startet fra Byen og skulle sykle hele veien inn til Rauhelleren uten å vite at det ikke var noen grusvei inn dit... Det ble en aldri så liten utfordring, spesielt for jentene som ikke er vant med terrengsykling. Stakk oppom Nappen og Midstrandnuten på veien. Ved Midtstrandnuten fant vi ut at det var bedre å gå de resterende kilometerne. Der elva fra Flotatjønne kommer fant vi en fin teltplass. Senere på kvelden tok vi en tur opp på Langesjønuten, Midtnuten og Langenuten. Nydelig kveldssol i vest ved Hårteigen!

Solnedgang bak Hårteigen sett fra Midtnuten.
På toppen av Store Skrekken.
Kveldsstemning ved Rauhelleren.

Dagen derpå var ikke like fin.. Grått og vått høstvær, så vi fant ut at neste natt skulle vi ta på Rauhellerens selvbetjeningskvarter. Selv om været var trist valgte vi likevel å ta den planlagte turen opp til Store Skrekken, sentralviddas utsiktspost nr. 1 sies det! Gikk over brua ved Hansbu og ruslet langs Langesjøens bredder en stund før vi skar opp til toppen. Jentene syntes det var litt kjedelig å være på tur i lett regnvær. De ville heller tilbake til hytta og kokkelere. Vi lot de snu etter å ha nådd varden, mens jeg og pappa fortsatte til Vesle Skrekken før vi returnerte. Fikk et fint lysshow på himmelen på vei tilbake til hytta.

Den tredje dagen var også trist og grå. Denne dagen ble stort sett brukt til å komme oss tilbake til Byen. Jeg stakk naturligvis oppom Ribbehæ for å ha vært der også. :-)

Takk for en hyggelig høstferie-tur alle sammen!