Vengetindtraversen via breen (13.07.2019)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Søre Venjetind (1,729m) 13.07.2019
Store Venjetinden (1,852m) 13.07.2019
Visits of other PBEs Vengetinden normalveien stistart i Vengedalen (540m) 13.07.2019
Venjesdalen p-plass (740m) 13.07.2019

Føringstur over Vengetindtraversen via breen på østsida (noe mindre kompleks variant) i forbindelse med Norsk Fjellfestival. Gikk sammen med en guide som heter Miroslav. Grei gåing opp til breen før sørtoppen (først forsering av rasutsatt parti i starten - bruk hjelm, og et et bratt snøfelt). På med tau over breen opp til sørtoppen. Herfra luftig traversering både langs, på venstre side og på høyre side av ryggen. Luftig, men ikke vanskelig. Da vi kom til breen fulgte vi denne før vi trakk bratt opp i skaret mellom Lille og Store Vengetinden. Måtte klatre forbi et klippeparti før vi kom opp i selve snørenna. Strakk en lang taulengde opp dit. Opp til Store Vengetinden fra skaret er det luftig forsering av Galleriene før lett klatring til topps. Deretter ned igjen normalruta. Flinke og raske gjester i flott vær og storslått natur! Hadde satt igjen en bil i bunnen av normalruta.

Breen før Søre Vengetinden. Kvanndalstinden sees til høyre.
Bortover traversen.
Ned på breen øst for Vengetindryggen.
Skaret mellom Lille og Store Vengetinden.
Tilbakeblikk mot breen vi nettopp forserte.
Klatring siste stykket til topps.
Toppglede på Store Vengetinden.