Vetlareppa i Flåmsdalen (05.03.2019)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Vetlareppa (900m) 05.03.2019

Har undervegs på togturer langs Flåmsbanen studert Vetlareppa som er en høytliggende og skjermet foss vest for Flåmsdalen. Dette er på vinteren en islinje som har gode forhold langt utover sesongen. Fikk med meg Gustav på en potensiell førstebestigning av denne bekken.

Vetlareppa sett fra Flåmsdalen.

Vi kjørte tidlig fra Sogndal og parkerte ved Berekvam stasjon. Bakset oss oppover lia på sørsida av bekken. Nokså bratt og kronglete skredbaner i nedre del, samt noen bratte hammere vi måtte forsere. Kan være greit med stegjern og isøks her dersom det er isete. Etter hvert kom vi opp i en grei, men fortsatt bratt bjørkeskog. Traverserte oss etter hvert inn i bekken og tråkket oppover bratte snøbakker mot innsteget på fossen. Veien til innsteget ligger i en diger terrengfelle for skred, så vurder snøforholdene nøye.

Bratt snøbaksing opp til selve isen.
Litt kronglete anmarsj i bratt bjørkeskog og skredbaner.
Gustav er i siget.

For å komme opp til den bratte delen av fossen måtte vi klatre tre introlengder på is rundt WI2-3 i venstre kant for et stort sva. Her kan det sikkert være tynn is tidlig på vinteren. Vi hadde god driv og satte standplass i ei hule bak de bratte søylene nederst til høyre i den bratteste delen av fossen. Jeg ledet cruxtaulengden opp den høyre søyla. Bratt klatring rundt WI5+. Nysnø som hadde kommet siste døgnet skjulte en del gode økse- og fotplasseringer, og gjorde det ganske så kaldt på fingrene.

Blå og fin!
Gustav følger i første taulengde. Nokså slakt (WI2-3).
Gustav i andre taulengde.
Undertegnede i tredje taulengde, den bratteste (WI5+). Skjermet standplass i hule bak søyla.

Videre ledet Gustav en taulengde rundt grad WI5 før jeg toppet ut en taulengde på varierende iskvalitet rundt WI4. Totalt seks taulengder. For å lage standplass i uttoppinga bør man ha med noen middels store kiler/kamsikringer for å sikre i fjell. Jeg brukte mellomstore tricams. Alternativt kan man rappellere ned fossen på abalakov, men da bør man avslutte før uttoppingen.

Gustav følger i fjerde taulengde etter å ha forsert den bratteste søyla.
Gustav bryter seg på femte taulengde.
Snø i barten?
Uttopping!

Vi valgte pga gode snøforhold å spasere tilbake igjen. Ruslet opp på Storaberget og langsmed ryggen mot Vidmesnosi. På grunn av økende vind fra sør og snø (=skredfare) utover dagen valgte vi å runde Vidmesnosi nede i skogen i nordvestsida. Måtte opp igjen en bakke mot Vidmesoksli før vi kunne slippe oss ned mot Vetlestølen der det gikk en sti ned til Vidme og vei tilbake til bilen. Ble en solid rundtur og vi var effektive hele veien.

Utmarsj. Valgte en relativt skredtrygg rute pga snøvær og vind fra sør.
Renna der bekken nordvest for Vidmesnosi renner. Et mulig rutevalg for utmarsj ved stabile snøforhold.
Vi kom derfra.
Vidmesnosi.

Takk for turen, Gustav! :)