Tindefjellet i Stryn (11.03.2019)  6

Characteristic Alpine climbing
Ascents Havaldetreet (1,759m) 11.03.2019
Tindefjell (1,776m) 11.03.2019

Fikk forespørsel av Gustav O. om føringstur til Tindefjellet i Stryn. Han hadde gått rundt og vært grønn av misunnelse i lang tid etter turen vi hadde dit i 2013. Det ble heldigvis også denne gangen fullklaff med både vær og forhold for en slik tur. Denne gangen gikk vi fra Lovatnet via Hellsetedalen. Dette fungerte godt som anmarsj både for Skåla og Tindefjellet. Med godt veivalg kan man snike seg opp i nokså skredtrygt terreng hele veien.

Oppover mot der Hellsetedalen går til venstre og Austerdalen går til høyre.

Vi startet fra Hogrenning rundt kl. 06.00 og gikk opp til Hogrenningssætra med hodelykter. Videre fulgte vi høyden bort til elva langs en utydelig sti. Det gikk greit å krysse elva pga lite smeltevann nå på vinteren. Lite snø i flanken opp til Hellsetedalen, så vi fortsatte til fots helt opp til munningen rundt 850 moh. før vi tok på oss skiene. Gustav er i særdeles god form, så vi hadde god driv gjennom hele dagen, noe man er avhengig av på en såpass lang og krevende tur.

Gustav i siget oppover Hellsetedalen.
1207-vannet i Hellsetebotnen.

Videre gikk vi opp til 1207-vannet og opp i vestkanten av Hellsetebotnen før vi sneik oss inn på Skålabreen. Brøyteforhold herfra og opp til Havaldetreet. Heldigvis lettet ikke skyene før vi nesten var på toppen, så vi slapp svettebonanza i nedre deler av ruta.

Pudder til ankelen i alle fall!
Tindefjell sett fra Havaldetreet.

Nådde toppen av Havaldetreet (fortoppen) etter 4,5 timer på tur. Her spiste vi lunsj og la igjen blant annet skiene våre. La en spade og et par ski i nærheten av ryggen som går ned mot skaret mot selve Tindefjellet (for å bygge standplass på returen), og så gravde vi ned et par ski som vi brukte som rappellfeste ned til en snøflanke rett sørøst for Havaldetreet. Rappellen var på omlag 45 meter. Videre gikk vi en lett taulengde i snøflanke traverserende tilbake på ryggen mellom skaret og Havaldetreet før vi tok nok en rappell (nokså horisontal) ned i skaret på nøyaktig 30 meter.

Gustav følger på i en travers av snøflanke etter å ha rappellert ned fra Havaldetreet.
Andre rappell ned mot skaret fra Havaldetreet.

Fra skaret klatret jeg opp en diederformasjon skrått til høyre. Ikke så veldig lett å sette sikringer her, noe jeg husker fra forrige gang jeg var her. Brukte en del tid på å børste vekk snø og is for å finne tak til økser og føtter, samt sikringsplasseringer (ca. M4). Etter ca. 30 meter satte jeg standplass ved noen blokker, omtrent på samme sted som vi rappellerte fra på returen. Vær obs på at på sommerstid er det veldig mye løs stein her oppe. Vinterbestigning anbefales i forhold til dette problemet.

Gustav følger etter i andre taulengde fra skaret mellom Havaldetreet og Tindefjellet. Havaldetreet sees bak.
Luftig rygg vest for Tindefjellet.
Siste taulengde før toppen av Tindefjellet.
Utsikt mot sørvest fra Tindefjellet.
Rappellfeste og standplass ved toppen av Tindefjellet.

Gustav krafset seg opp på stramt topptau, og var flink til å få ut sikringene mine (mye tricams i ulike størrelser). Videre i neste taulengde klatret jeg skrått opp mot høyre og videre opp på ryggen som fører til toppen av Tindefjellet (ca. 50 meter). Sist gang klatret jeg mer mot venstre og så direkte opp veggen mot toppen. Ryggen var et greit alternativ, men fortsatt litt krevende forhold med mye snø som måtte børstes bort (ca. M4). Fra en relativt luftig standplass på ryggen fortsatte jeg en kort taulengde og satte standplass i en varde som markerer at det siste stykket mot toppen er det flatere terreng som kan gåes greit uten tau. Vi hadde til nå vært 9 timer ute på tur.

Topp-selfie.
Tindefjellet. Et av fylkets mest krevende topper å nå.
Avstikker bortom toppvarden.

Vi tok en rappell fra den nevnte varden og omtrent ned til første standplass jeg satte etter skaret (ca. 50-55 meter). Lagde et utlignet rappellfeste av to blokker og videre en rappell på ca. 30 meter ned i selve skaret. Fra skaret valgte vi å klatre ryggen opp igjen til Havaldetreet. Sist gang tok vi to rappeller ned i en snørenne mot sør. Klatret først en 30 meter lang taulengde (lite crux i starten rundt M4) og brukte samme standplass som rappellfestet vi brukte tidligere på dagen. Herfra klatret jeg en forholdsvis lang taulengde (40-50 meter) helt opp til Havaldetreet og satte standplass i nedgravde ski. Siste opptak til Havaldetreet er nokså bratt og eksponert (ca. M4), i alle fall med mye snø som hadde bygd seg opp. Fornøyde var begge da vi var tilbake på Havaldetreet etter nesten 11 timer på tur.

Første rappell fra Tindefjellet mot skaret.
Gustav i andre og siste taulengde fra skaret og opp igjen til Havaldetreet. Tindefjellet sees bak.

Etter en liten matpause og pakking av sekker var vi i gang med returen i nydelig kveldssol. Fulgte samme vei ned som på vei opp av hensyn til skredforholdene. Litt staking ble det her og der, men klarte omtrent å renne hele veien ned til elvekrysninga før Hogrenningssætra.

Vel tilbake på toppen av Havaldetreet.
Nydelig kveldssol under nedkjøringa.
Kveldslys på Tungefjellet.
Ned mot Lovatet. Ser ut som noen utilgjengelige islinjer på andre siden av vannet...

Takk for en kanonfin tur, Gustav! :)

Kart

Start date 11.03.2019 05:58
(UTC+01:00)
End date 11.03.2019 18:47

Tindefjell

Written by boven 23.05.2019 22:47

Herleg tur ja, ser ut som de hadde ei stor oppleving. Bra at Gustav fekk gjennført denne!