Nortind kurs - alpin skiferd vegleder (11.02.2019)

Visits of other PBEs Vatnahalsen Hotell (816m) 11.02.2019

Deltok på veglederkurs i alpin skiferd med kull 17 Nortind 10.-15. februar på Vatnahalsen hotell med kurslederne Jørgen Aamot og Tor Olav Naalsund. Hadde fine dager på trivelige Vatnahalsen med svært god mat og lærerike dager på tur i området rundt tross relativt lite snø. Veldig godt egnet plass for kurs med mye småterreng både over og under tregrensa. Så er det også artig å ta toget opp hit fra Flåm.

Hvorfor:
Kurset skal kvalifisere til føring og vegledning med grupper i alpint skiterreng, med særlig
vekt på beslutningstaking og gruppeprosesser i et veglederperspektiv. Vi øver på relevante
arbeidssituasjoner man møter i yrket som tindevegleder. Enkelthengvurderinger og
gruppehåndtering er også sentrale emner.

Hvordan:
Arbeidsmåten vil være situasjonsorientert og forutsetter deltagelse og medansvar. Deltakerne
velger vei etter normen om ferd etter evne og på eget ansvar. I rekken av kvalifiserende kurs
har vi fire serier som begynner med metode og avsluttes med vegledning. Det forutsettes at
deltagerne mestrer de grunnleggende arbeidsmønstrene og håndverket som ligger til grunn for
veglederkurset slik at vi kan arbeide med aktuelle arbeidsmønstre og beslutningstaking i et
veglederperspektiv. På alle kurs i rekken vil arbeidsmåten først og fremst fokusere på
vegledning, men veksling mellom ulike pedagogiske former vil betones og problematiseres på
dette kurset. Dette gjelder både i kurs- og føringssammenheng.

Vi drar til fjells om dagene og samler erfaring. Et overordnet arbeidsmål vil være å søke det
trygge fremfor å unngå det risikable med vekt på hvordan vi som yrkesutøvere må arbeide
systematisk og skadeforebyggende. For alle dager står erfaringsdeling, samtaler og ferdråd
sentralt. Kveldsarbeidet vil dreie seg om refleksjoner rundt ulike deler av veglederrollen og
den menneskelige faktor. Vi bruker også nødvendig tid på å gjøre gode ferdråd for
morgendagen i forhold til vær, føre og ønsket om de beste skiopplevelsene og
læringssituasjonene.

- - - -

Det ble gjennomført totalt fire dager ute på tur (se GPS-spor). Utover i kurset ble det en mildere vær, så vi fikk oppleve mye ulikt føre og vær. Det ble en stor utfordring den siste dagen å finne godt skiføre med fuktig nysnø helt til topps.

Morgenstemning ved Vatnahalsen og Reinungavatnet.
På vei ut fra hotellet og østover.
Sørøst for Reinungavatnet.
Sør for Reinungavatnet.
Sørvest for Reinungavatnet.
Nordvest for Reinungavatnet.
Nord for Reinungavatnet.
Tilbakeblikk mot Vatnahalsen.
Snart ved stølen Reinunga.
Snøprofil, men vi så lite til skredproblemet med kantkorn.
Tor Olav graver ut ei blokk.
Bolledalen sørvest for Seltuftvatnet.
Mot 1083-punktet nord for Seltuftvatnet.
Stopp - se - lytt.
Himalayastien mellom Vatnahalsen og Myrdal stasjon.
Mot Myrdal.
Innover Myrdalen.
Vest for Myrdalen langs Storagrovi.
Øst for Myrdalen, kalt "Storestein".
Finnabotnnosi i bakgrunnen.
Videre innover Myrdalen og "Bakveien".
Her har jerven vært.
Mye interessant mikroterreng i dette området. Det gjør det komplekst i forhold til vei- og sporvalg, men også en fordel i forhold til å bruke terrenget til å finne godt skiføre.
Hvor går veien videre?
Østsida på Bleienuten.
Nordsida på Urdshovd.
Kjosfossen i det fjerne.
Bursdag-selfie! Takk for et fint kurs :-)

Takk for et fint kurs kull 17!

Kart

Trykk for dynamisk kartvisning.