Isklatring i Aura (27.12.2018)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Bukkeholet is (600m) 27.12.2018

Ida var gira på å teste ut isklatring, og heimtraktene hennes i Skjåk har masse is å by på. Vi valgte å ta turen opp i Aura. Kjørte opp til 520 moh der vi parkerte bilen. Fulgte veien inn til kraftverksinntaket ved Ulvespranget. Valgte å forsere fareskiltene om at vannutslipp kunne forekomme og ruslet oppover elven Aura. Det lå en del snø på elva, så det var litt vanskelig å se hvordan isen var under. Noen steder holdt vi på å gå gjennom isen, men det var heldigvis ikke så dypt vann under.

Oppover Aura.
Islinja vår opp Bukkeholet.
Ida imponerte på isklatringa!

Etter å ha gått en stund fant vi en sidebekk som var frosset, opp det som heter Bukkeholet på østsida av Aura. Vi hadde en del ting vi skulle rekke, så det passet i grunn bra å klatre opp her framfor å gå lenger opp. Vi klatret opp i fire taulengder. Første lengden var nok grad WI3-4, og resten WI2. Ida mestret klatringa overraskende bra tross altfor myke fjellsko. Imponert! Fra toppen ruslet vi videre bort til en sti som tok oss ned til veien og etter hvert bilen.