Isklatring i Stondalen (17.12.2018)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Vetlehagaskori is (800m) 17.12.2018 10:19

Kjørte sammen med Erling og Lukas i morgentimene fra Sogndal mot Aurland for å klatre is. Jeg hadde spottet noen linjer i vestsida av Stondalen da jeg kjørte forbi sist. Vel framme falt valget på Vetlehagaskori som så ut til å by på fin isklatring hele veien. Slak start, og litt brattere i toppen. Dette var Lukas sin første isklatretur, så derfor var dette et fint valg tror jeg.

Vetlehagaskori sees sentralt i bildet.
Erling leder tredje taulengde.
Oppover i Stondalen.
Lukas følger i tredje taulengde.
Erling på standplass etter tredje taulengde.

Fra parkeringslomma ved veien under fossen var det kun 100 høydemeter trasking i ur opp til islilnja. Ikke verst med såpass kort anmarsj. Det var fin is stort sett hele veien. Jeg ledet først to taulengder (WI2-3), deretter ledet Erling en lengde (WI3), så ledet jeg en lett lengde (WI2) før to brattere lengder (WI4-5). Veldig artig klatring! Kanskje spesielt siste taulengde som var kort, men bratt isdieder.

Tilbakeblikk fra fjerde taulengde.
Lukas kommer etter i sjette og siste taulengde.
Utmarsj..
Løs ur siste stykket ned mot veien.

Vi fant gamle rappellslynger rundt bjørka på toppen, så vi var nok ikke førstebestigere. På returen valgte vi å rusle ned igjen mot sør, noe som gikk helt fint. Litt løs ur helt siste stykket til veien. Sett bort i fra at Lukas var litt kvalm i dag ble dette en fin dag ute på tur. Nå ventet bolle og kaffe på bakeriet i Aurlandsvangen.